Tekniikan suomen kieli ja raportointi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00BN95-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.08.2013 - 12.01.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2014 - 21.03.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Environmental Engineering
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 20
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Environmental Engineering
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Suoritettuaan kurssin opiskelija:
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• osaa hyödyntää saamaansa palautetta
• ymmärtää viestintätaitojen merkityksen ja viestinnän prosessit
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa argumentoida ja vaikuttaa
• osaa hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisen ja suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• käyttää kieltä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti
• toimii ammatillisissa viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.
Sisältö (Opintojakso)
• laajan raportin rakenne ja tyyli (esim. lähteiden käyttäminen, referointi)
• opinnäytetöihin tutustuminen
• kielenhuolto.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolovelvollisuus 80 %. Kaikki tehtävät tehtyinä. Projektiraportti 1/3, essee 1/3, vertailuraportti 1/3.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetuskeskustelu, kirjoitus-, kielenhuolto- ja neuvotteluharjoitukset, prosessikirjoittaminen, projekti.
Oppimateriaalit
Kauppinen-Nummi-Savola: Tekniikan viestintä
kurssi-Tabulaan liitetty sekä linkitetty materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit sijoittuvat viikoille 2-12, jolloin kotitehtäviä on jonkin verran. Viikot 12-14 ovat tiivistä työskentelyä kurssiraportin laatimiseksi. Huhtikuun loppupuolella aikaa kuluu ensimmäisen raporttiversion korjaamiseksi mallikelpoiseksi.
Sisällön jaksotus
Viikoittaisen kolmoisoppitunnin aikana sekä opinnäytetyöraportin muoto- ja sisältöseikkoja että kielenhuollon asioita kurssi-Tabulaan kehittyvän rungon mukaan. Kulttuurienvälistä viestintää sivuten blogitekstin laadinta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Kurssin projektityö liittyy ryhmän ulkomaisten opiskelijoiden suomen kielen taitojen parantamiseen.
Lisätiedot
Opintojakso on tarkoitettu suomea äidinkielenään puhuville opiskelijoille
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Vähintään 80 %:n läsnäolo lähiopetustunneilla. Kaikki tehtävät tehtyinä.
Jokin tai jotkin seuraavista:
Vertailuraportti on palautettu myöhässä.
Se on sisällöltään tai rakenteeltaan hyvin puutteellinen.
Kieliasussa on runsaasti korjattavaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Vähintään 80 %:n läsnäolo lähiopetustunneilla. Kaikki tehtävät tehtyinä.
Vertailuraportin kielessä, rakenteessa ja sisällössä on jonkin verran puutteita. Työ on kuitenkin tehty ajallaan, ja se täyttää pääosin hyvin sille asetetut tavoitteet, mm. tekstiviitteet ovat kunnossa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Vähintään 80 %:n läsnäolo lähiopetustunneilla. Kaikki tehtävät tehtyinä.
Vertailuraportti on määräaikaan mennessä erinomaisella suomen kielellä laadittu TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti ja sisällöltään kattava sekä tekijän/tekijöiden kriittistä ajattelua osoittava. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, ja siihen kuuluvien tehtävien tekeminen ajallaan.