Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2013 - 21.01.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 08.03.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 27 - 39
- Koulutus
- Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Paula Pursiainen
- Taru Manner
- Vastuuhenkilö
- Taru Manner
- Pienryhmät
- avoin (Koko: 2 . Avoin AMK : 2.)
- muiden ohjelmien opiskelijoita (Koko: 1 . Avoin AMK : 1.)
- Pienryhmät
- avoin
- muiden ohjelmien opiskelijoita
- Opintojakso
- 7K00BC54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koe 18.2.2014
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 3
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
- toteutetaan hankkeessa
-hyväksytty / hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3op:
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
Osa 2 Muistisairaan kohtaaminen 1op:
-Keskusteluluennot
Osa 3 Hanketyöskentely
Oppimateriaalit
-Ajankohtaiset artikkelit
-Kirjallisuus:
•Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
Kappaleet 1-3 ja 5, kappaleesta 4 vain perhe-ja verkostokeskeinen näkökulma ja Kulttuurinen näkökulma. Kappale 6 ei kuulu koealueeseen.
Ja muu opettajan osoittama materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32h, itsenäinen opiskelu 76h.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tietää mitä vuorovaikutus on.
Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on.
Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot.
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet.
Harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin.
Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä.
Arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti.
Käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa.
Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä.
Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita.
Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät.