Laatu ja turvallisuus esimiehen vastuulla (10 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00BB18-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2013 - 16.12.2013
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 09.03.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 70
- Koulutus
- Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Eija Reunanen
- Tuija Heikkilä
- Sami Salonen
- Vastuuhenkilö
- Eija Reunanen
- Pienryhmät
- Avoin (Koko: 2 . Avoin AMK : 2.)
- Pienryhmät
- Avoin
- Opintojakso
- 8T00BB18
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa esimiehenä tulkita työyhteisöjä ohjaavia lakeja, asetuksia sekä ohjeistuksia
- osaa valita tarkoituksenmukaiset siivousmenetelmät puhtauspalvelujen tuottamiseen
- ymmärtää mikrobiologian merkityksen turvallisuuden varmistajana.
Sisältö (Opintojakso)
MIKSI mikrobiologian ja hygienian osaaminen on tärkeää toimialalla?
MITÄ laatu- ja turvallisuusasioita pitää osata omalla alalla?
MITEN lainsäädäntö säätelee työntekijän ja esimiehen toimintaa?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Alkolilainsäädäntö 14.2.2014 klo 9-10
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
- alkoholilainsäädäntö (tentti) 20%
- essee (hyväksytty/hylätty)
- aktiivinen tekeminen lähipäivinä ja osallistuminen videoneuvotteluihin (vähintään 3 kertaa, yhteenveto Drive) 30%
-oppimis- / kehittämistehtävä 50%
• vertaisarviointi
• itsearviointi
• opettajan arvio
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tiimityöskentely, workshop, tentti,"messut", essee, videoneuvottelut
Oppimateriaalit
Alkoholiasiat ravintolassa. Opas.
Muu valittu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetus 28 h
itsenäinen ja ohjattu etäopiskelu 242 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritus, AHOT
Suoritus : Tentti to 12.12. klo 14-16
Tentin teemoja:
Puhtauden laadun arviointi ja toimintojen kehittäminen
Ergonomia restonomin toimintaympäristössä (työasennot, ammattitautien ennaltaehkäisy…)
Työturvallisuus restonomin toimintaympäristössä (työsuojelu, suojautuminen, riskianalyysi…)
Turvallinen asiakaspalvelu (uhkatilanteet, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen…)
Elintarvikkeiden laatu ja turvallisuus (mikrobiologia, hygienia …)
Omavalvonta (kriittiset pisteet, Oiva…)
Anniskelulainsäädäntö ja toiminta anniskeluravintolassa
AHOT-suoritus arvioidaan asteikolla 1-5.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävien yhteydessä ollaan yhteydessä työelämään.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen lähijaksoille on pakollista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut alkoholilainsäädännön tentin hyväksytysti. Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä laatuun ja turvallisuuteen liittyviä käsitteitä sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija on suoriutunut annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii ryhmässä sekä tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää laatuun ja turvallisuuteen liittyviä käsitteitä ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija osaa ratkaista lainsäädäntöön, turvallisuuteen ja laatuun liittyviä ongelmia.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yleistää ja analysoida laaja-alaisia laatuun ja turvallisuuteen liittyviä kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa soveltaa lainsäädäntöä käytännön tilanteisiin.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia lainsäädäntöön, laatuun ja turvallisuuteen liittyviä ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistellä niitä luovasti tai luoda uusia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.