Forest Stand Management (10 cr)
Code: 6M00BF61-3002
General information
- Enrolment period
- 28.09.2013 - 28.10.2013
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.10.2013 - 31.12.2013
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Manne Viljamaa
- Petri Keto-Tokoi
- Eeva Sundström
- Perttu Arminen
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Ari Vanamo
- Course
- 6M00BF61
Objectives (course unit)
The student:
-is able to plan and realize forest stand management activities, such as young stand management and thinnings and knows the basics of forest fertilization
-knows how to evaluate these activities
-knows how to measure trees and to estimate stand volumes
-knows how to estimate the area of a forest stand on the map and in the field
-knows statistical mean values and can define forest stand mean values
-is able to estimate the amount of removal of a thinning
- knows the regulations and recommendations concerning forest stand management and knows how to take them into account when managing the forest
Content (course unit)
Planning and implementing of young stand management. Evaluation of young stand management. The use of a clearing-saw and other equipment. Financial subsidy system of young stand management. Different alternatives of stand management and their implementation. Use of thinning models. Management of nutrients and forest fertilization. Main regulations concerning forest stand management. Recommendations for silviculture and nature management. Measuring of standing trees and stand evaluation. Mathematics of forest measurements.
Exam schedules
Välitentti 25.11
Lopputentti 18.12
Assessment methods and criteria
Välitentti (25 %)
Lopputentti (30 %)
Harjoitukset ja käytännön työharjoitukset (20 %)
Tutoriaalityöskentely (15%)
Lannoitustehtävä (10%)
Maastoharjoitukset (suoritettu)
Maasto-opetuksessa 80 % läsnäolovelvoite
Tutoriaalipoissaolo korvattava sovitun käytännön mukaan
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, harjoitustehtävät, maastoharjoitukset, työharjoitukset
Learning materials
Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353
Hyvän metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio 2006.
Hyvän metsänhoidon suositukset turvemaille. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio 2007.
Metsälaki, metsäasetus sekä maa- ja metsätalousministeriön päätös soveltuvin osin.
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Student workload
Luokkaopetusta 65 tuntia
Maasto-opetusta 45 tuntia
Käytännön työharjoituksia 55 tuntia
Itsenäistä opiskelua 90 tuntia
Content scheduling
Taimikonhoito 22.10.-12.11. välisenä aikana (teoriaa, maastoharjoituksia ja käytännön työtä)
Puun ja metsikön mittaus 5.11.-22.11. välisenä aikana
Harvennukset 15.11.-12.12. välisenä aikana (puunhankinnan perusteet -opintojakson kanssa limittäin)
Metsien ravinnetalouden hoito 9.12.-17.12. välisenä aikana
Completion alternatives
Käytännön työjaksoille (taimikonhoito raivaussahalla) ei tarvitse osallistua, jos on metsätalouden perustutkinto tai muuten hankittuna vastaava osaaminen.
Practical training and working life cooperation
Maastokohteita eri organisaatioiden mailla.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia ja tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa soveltaa tilastotiedettä koealaotannassa ja mittauksissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.