Pedagogiset perustiedot ja -taidot (10op)
Toteutuksen tunnus: L4163-2002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.07.2012 - 09.09.2012
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2012 - 10.03.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 20
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija saa valmiuksia kasvatustieteelliseen ajatteluun sekä innostuu perehtymään opetuksen ja oppimisen perusteisiin. Opiskelija osaa keskeisimmät kasvatustieteen peruskäsitteet. Opiskelija osaa perusasiat kasvatustieteen keskeisistä osa-alueista. Opiskelija tutustuu kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja osaa käyttää sitä hyödykseen tehdessään oppimistehtäviä. Opiskelijan taidot oppimaan oppimisessa kehittyvät.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt ovat suurelta osin samoja kuin kasvatustieteen perusopinnoissa: opetuksen ja oppimisen perusteet, kasvatuksen historia, kasvatuspsykologia, kasvatussosiologia ja kasvatusfilosofia.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Basics of Pedagogy
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetuksessa läsnäolovelvollisuus - sairauden tai muun esteen sattuessa korvaavia tehtäviä, (tarvittaessa tentti)
Arviointi: Hyväksytty – täydennettävä – uusittava.
Arviointiasteikko: Hyväksytty - täydennettävä - uusittava
Hyväksyttyyn arviointiin oikeuttaa se, jos opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja lähiopetuksesta ja hän on toimittanut opettajalle oppimispäiväkirjatyön tai portfolion, jossa hän on riittävällä tarkkuudella käsitellyt jokaisen lähijaksopäivän aiheet sekä myös opintokäynnit.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus|demonstraatiot|harjoitustyöt|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)|referaatti/essee|itsenäinen verkko-opiskelu|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|opetussimulaatiot ja -pelit|prosessikirjoittaminen|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1997. Johdatus kasvatustieteeseen. 4. uudistettu laitos.
Porvoo: WSOY.
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2001. Johdatus kasvatustieteisiin. Helsinki:
WSOY.
Dunderfelt, T. 1999 (tai uudempi). Elämänkaaripsykologia. Porvoo: WSOY.
Lehtinen, E. & Kuusinen, J. 2001. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY. (tai Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY.)
Puolimatka, T. 1995. Kasvatus ja filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä.
Iisalo, T. 1988 (tai uudempi). Kouluopetuksen vaiheita. Helsinki: Otava.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2000 (tai uudempi). Kasvatussosiologia. Helsinki: WSOY.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 tuntia lähiopetusta sekä n. 6 tuntia opintokäyntejä.
Lisäksi opiskelija tekee harjoitustyöt ja raportoi ne oppimispäiväkirjassa/portfoliossa. Yhteensä näihin kuluu opiskelijan lähiopetuksen ulkopuolista aikaa 207 tuntia.
Sisällön jaksotus
Joka lähipäivälle on tietty pääteema, joka noudattelee kasvatustieteen perusopintojen keskeisten osa-alueiden nimikkeitä.
OPS-tekstiin lisättävä kasvatuksen tutkimus.
Päivi Lehtonen hoitaa lähiopetuksen sekä käy opiskelijoiden kanssa opintokäynneillä, joiden kesto on yhteensä noin 6 tuntia. Luennoille yritetään saada asiantuntijavierailijoita TAOKKin opettajaopiskelijoiden keskuudesta, mutta Päivi Lehtonen oli silloinkin läsnä tunneilla.
Oppimispäiväkirja/portfolio on pakollinen lopputyö, joka on tarkoitus tuoda opettajalle tarkastettavaksi 9.1.2013. Viimeistään lopputyön voi tuoda 8.3.2012. Opettaja antaa arvioinnin lopputyöstä ja samalla koko kurssin suorittamisesta enintään kolmen viikon kuluttua lopputyön tarkastukseen jättämisestä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdolliset vähäiset poissaolot (alle kolmasosa kaikesta lähiopetuksesta) voi korvata erikseen opettajan kanssa sovittavilla esseetehtävillä. Opintokäynnit voi korvata käymällä samoissa tai vastaavissa kohteissa omatoimisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailevina luennoitsijoina käy TAOKKin opettajaopiskelijoita kertomassa opettajuudesta, opetuksesta ja oppimisesta edustamillaan aloilla.
Lisäksi vieraillaan esimerkiksi päiväkodissa, Steiner-koulussa, Lastenkirjallisuus-instituutissa, MLL:n Tampereen osastossa tms. kohteissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja opiskelijalle
Kurssista ei anneta numeroarvosanaa.
Ajankohta
1. Ke 12.9.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia Aloitetaan Kuntokatu 3 luokassa B6-32.
2. Ke 19.9.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia
3. Ti 2.10.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia
4. Ke 3.10.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia
5. To 25.10.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia
6. Ma 29.10.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia
7. Ti 30.10.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia
8. Ti 6.11.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia
9. Ti 4.12.2012 15.00 – 20.00 6 tuntia
10. Ke 9.1.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
Esitiedot
Opetukseen on mahdollista tulla tutkintotavoitteisesta koulutuksesta. Tällöin se on tutkinnon osa ja kuuluu vapaavalintaisiin opintoihin. Mukaan kurssille voi tulla myös avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijana.
Tavoitteet
1. Opiskelija saa valmiudet kasvatustieteelliseen ajatteluun sekä perehtyy opetuksen ja oppimisen perusteisiin
2. Opiskelija osaa kasvatustieteen keskeiset peruskäsitteet
3. Opiskelija osaa perusasiat kasvatustieteen keskeisistä osa-alueista.
4. Opiskelija tutustuu kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja osaa käyttää sitä hyödykseen.
5. Opiskelijan taidot oppimaan oppimisessa kehittyvät.
Oppimistavoitteet
Opiskelija saa valmiudet kasvatustieteelliseen ajatteluun sekä perehtyy opetuksen ja oppimisen perusteisiin
Opiskelija osaa kasvatustieteen keskeiset peruskäsitteet.
Opiskelija osaa perusasiat kasvatustieteen keskeisistä osa-alueista.
Opiskelija tutustuu kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja osaa käyttää sitä hyödykseen.
Opiskelijan taidot oppimaan oppimisessa kehittyvät.
Toteutustapa
Iltaopetus; osaksi verkko-opetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä sekä opintokäyntejä
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle
Koko ajan monipuolisesti käytössä Tabula-Moodle-verkko-oppimisympäristö.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Muulla tavoin
Opettaja kerää paperilomakkeella palautteen.
Muutokset edelliseen toteutukseen
Vierailevat luennoitsijat vaihtuvat, koska samoja ei voida enää saada. Opintokäyntikohteet valitaan 2012 alkavan ryhmän kiinnostuksen mukaan; kuitenkin vain kursssin tavoitteisiin sopivat kohteet ovat mahdollisia.
Opettajan yhteenveto palautteesta
Aiemmista toteutuksista saatu palaute on kertonut tavattoman suuresta innostuneisuudesta kurssia ja sen aihepiirejä kohtaan. Monista opetusmenetelmistäkin on pidetty ja opintokäynnit on koettu antoisina. Sikäli aika lailla samaan tapaan kannattanee jatkaa.