Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-20-2001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.09.2012 - 21.10.2012
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.10.2012 - 10.03.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Juha Santala
Minna Putous
Sosionomi Virtuaalihenkilö
Raija Yliniemi
Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Opintojakso
7S-20

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat

Sisältö (Opintojakso)

- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan yhdessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävä.
Tenttimateriaali.
1) Juhila: sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Hämäläinen, J & Kurki, L: Sosiaalipedagogiikka, Porvoo: WSOY, 1997.
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Juhila ym. Marginaalit ja sosiaalityö
Raunio: Syrjäytyminen - sosiaalityötä kiinnostavia näkökulmia
Juhila 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. (Kumppanuussuhde, Vuorovaikutuksessa rakentuva suhde)
Asiakkuus sosiaalityössä / Merja Laitinen & Anneli Pohjola (toimittaneet).
Kohtaako sosiaalityö köyhyyden? / Forssen, Katja ... [et al.] (toim.).
Ronnby, Alf (1983)Sosiaalityön perustelut KLASSIKKO
7) Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
2) Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 32 tuntia
Oppimistehtävä 103 tuntia

Sisällön jaksotus

14.1 ip 328 Aloitus +
sosiaalityön perusteet

18.1 329 Hanna ja sosiaalityön perusteet
14.2 ip 329 Raija Sosiaalipedagogiikkaa
15.2 ap 328 Raija Sosiaalipedagogiikkaa
11.3 ip 328 JUha Sosiaalipedagoginen sosiaalityö
15.4 ip 328 Juha Sosiaalipedagoginen sosiaalityö
16.4 ap + ip 328 Seminaaripäivä
19.4 ip 328 reflektio + oppimistehtävien käsittely

Lisätietoja opiskelijoille

Ajankohta
14.01.2013 - 14.05.2013

Esitiedot
Opetus koskee monimuoto2 ryhmää

Oppimistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaalialan monialaisuuden ja -tieteisyyden -
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan historialliset kehitysvaiheet ja teoriaperinteet
Opiskelija tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä

Toteutustapa
Luennot ja seminaarit

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta

Siirry alkuun