Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-20-2001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.09.2012 - 21.10.2012
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.10.2012 - 10.03.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Juha Santala
- Minna Putous
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Raija Yliniemi
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Vastuuhenkilö
- Juha Santala
- Opintojakso
- 7S-20
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan yhdessä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luento- ja kirjallisuustentti yhdessä sovittavana ajankohtana sekä oppimistehtävä.
Tenttimateriaali.
1) Juhila: sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Hämäläinen, J & Kurki, L: Sosiaalipedagogiikka, Porvoo: WSOY, 1997.
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Juhila ym. Marginaalit ja sosiaalityö
Raunio: Syrjäytyminen - sosiaalityötä kiinnostavia näkökulmia
Juhila 2006. Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. (Kumppanuussuhde, Vuorovaikutuksessa rakentuva suhde)
Asiakkuus sosiaalityössä / Merja Laitinen & Anneli Pohjola (toimittaneet).
Kohtaako sosiaalityö köyhyyden? / Forssen, Katja ... [et al.] (toim.).
Ronnby, Alf (1983)Sosiaalityön perustelut KLASSIKKO
7) Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
2) Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 32 tuntia
Oppimistehtävä 103 tuntia
Sisällön jaksotus
14.1 ip 328 Aloitus +
sosiaalityön perusteet
18.1 329 Hanna ja sosiaalityön perusteet
14.2 ip 329 Raija Sosiaalipedagogiikkaa
15.2 ap 328 Raija Sosiaalipedagogiikkaa
11.3 ip 328 JUha Sosiaalipedagoginen sosiaalityö
15.4 ip 328 Juha Sosiaalipedagoginen sosiaalityö
16.4 ap + ip 328 Seminaaripäivä
19.4 ip 328 reflektio + oppimistehtävien käsittely
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta
14.01.2013 - 14.05.2013
Esitiedot
Opetus koskee monimuoto2 ryhmää
Oppimistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaalialan monialaisuuden ja -tieteisyyden -
Opiskelija osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan historialliset kehitysvaiheet ja teoriaperinteet
Opiskelija tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
Opiskelija ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Toteutustapa
Luennot ja seminaarit
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta