Siirry suoraan sisältöön

Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-8-2000

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.07.2012 - 21.09.2012
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2012 - 31.07.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Minna Putous
Juha Santala
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Eijamaria Broholm
Raija Yliniemi
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Opintojakso
7S-8

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.

Sisältö (Opintojakso)

- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OPINTOJAKSO ARVIOIDAAN SUORITETTU-TÄYDENNETTÄVÄ (SUORITETTU TARKOITTAA VÄH. ARVOSANAA 3)
3
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.
Kurssin arvioinnin perustana toimii ammatillisen kasvun prosessia kuvastava portfolio, joka rakentuu vuoden aikana ohjatun ja itsenäisen työskentelyn kautta. Portfolion osalta arvioidaan sisällön lisäksi myös sen esittäminen sekä palautteen antaminen muille esittämisseminaareissa.
Portfolion palautuspäivä: 30.4.2013
Portfolioiden esityspäivät: ma 6.5. ja ke 8.5.2013
Arvioinnissa huomioidaan myös tavoitteiden suuntainen toiminta ja oleminen opintojakson aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|aktivoivat kirjoitustehtävät|yhteistoiminnallinen oppiminen|harjoitukset|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)|itsenäinen verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää opintojaksoihin sopivaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 14 x 4h + 3 x 2 h = 62 h = n. 2,5 op
Itsenäinen työskentely (reflektiotehtävät, portfoliotyöskentely, verkko-opiskelu ym.) 46 h = n. 1,5 op

Sisällön jaksotus

PEDAGOGIIKKA:
Opintojakso perustuu pedagogisesti sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
OPINTOJAKSON LÄPÄISEMÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka
___________________________
OPINTOJAKSON PÄÄTEHTÄVÄNANNOT:
AMMATILLISEN KASVUN PORTFOLIO
Portfolio on kokoelma erilaisia ITSE työstämiäsi ja valitsemiasi dokumentteja, jotka kuvaavat jotenkin omaan ammatilliseen kasvuusi liittyviä ja sitä hyvin kuvaavia, SINUN mielestäsi merkittäviä asioita.
Mistä asioista sinun tulisi kuitenkin työstää materiaalia:
1. yhteenveto ammatillisesta kasvustasi päiväkirjan ym. pohjalta
2. ammatillisen kasvun teemakohtainen tarkastelu
3. katse tulevaisuuteen, omat haasteet ym.
4. itse valitsemasi, tekemäsi ja perustelemasi materiaalit - media, opiskelumateriaalit, piirrokset ym.
5. kansainvälisyys -osio: kielet, monikulttuurisuus ym.
6. verkostoituminen ja työelämäyhteydet -osio: harjoittelupaikat, työelämäyhteydet, cv ym.
Millainen portfolio on konkreettisesti:
- tulee olla omannäköinen ja kuvastaa juuri sinun persoonallisuuttasi ja ammatillisuuttasi - jos olet esim. taiteellinen, se varmaan näkyy portfolion sisällöissä ja muodossa...
- esimerkkejä portfolioista : kansio, pahvilaatikko, tulitikkurasioista koostuva kokonaisuus jne. - mielikuvitus on rajana!!!
___________________________
REFLEKTIOPÄIVÄKIRJA
Ammatillisen kasvun prosessi on nimenomaan PROSESSI, jossa keskitytään pelkän päämäärän sijasta MATKAAN. Jotta pystyt arvioimaan matkasi etenemistä, ala- ja ylämäkiä sekä risteyksiä vähintään jokaisen lukuvuoden lopussa, tarvitset siihen dokumentointivälineen - REFLEKTIOPÄIVÄKIRJAN.
Kirjaa reflektiopäiväkirjaan ajatuksiasi, tuntemuksiasi, mieltä askarruttavia kysymyksiä ym. AINAKIN Ammatillisen kasvun -opintojaksoon liittyen. Voit toki kirjoittaa päiväkirjaan myös muiden opintojaksojen herättämiä asioita. Annamme oman pohdiskelusi lisäksi ja tueksi myös joitakin päiväkirjaan kirjoitettavia reflektiotehtäviä.
Kirjoita sen verran, kun sinusta tuntuu - yksi sana voi parhaimmillaan kertoa enemmän kuin kokonainen kirja. Jälkikäteen et kuitenkaan saa enää kiinni hetkestä, joten anna sille pieni hetki aikaa.
____________________________
Opintojaksossa korostetaan prosessimaisuutta, jonka vuoksi opintojakson toteutuksessa pyritään joustavuuteen ja esimerkiksi ryhmäkohtaisten tarpeiden mukaiseen opetuksen muokkaamiseen tarvittaessa.
Opintojakson viikkokohtainen toteutussuunnitelman runko kuitenkin löytyy SOS16 moodlekotisivustolta. Moodle toimii tämän opintojakson osalta keskeisenä työvälineenä, josta voi mm. tarkistaa opetuksen muutokset, sisällöt, materiaalit ym.

Lisätietoja opiskelijoille

Ajankohta
Opintojakso koskee koko vuosikurssia sos16.
Opintojakso toteutetaan aikavälillä 29.8.2012-16.5.2013
RYHMIEN OHJAAJAT
Ryhmä A - "???":
Raija Yliniemi A1
Juha Santala A2
Ryhmä B - "???":
Anssi-Pekka Udd B3
Eijamaria Broholm B4
Ryhmä C - "???":
Riikkaelina Susipolku C5
Minna Putous C6
...JA NÄIN MATKA ETENEE:
vko 35 info ja orientaatio 4 h
vko 35 - 36 ryhmäohjaus 4 h
vko 37 leirikoulu 16 h
vko 38 - 49 ryhmäohjaus 4 x 4 h
---
vko 2 - 8 ryhmäohjaus 3 x 4 h (2 h ohjattua/2 h itsenäistä)
vko 19 portfolioseminaarit 2 x 4 h ja palaute 4 h
vko 20 kevätjuhla 4 h
Oppimistavoitteet
osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Palautekeskustelun avulla
Muulla tavoin
Opintojaksopalautepäivä 7.5.2013, jolloin käydään avointa ja dialogista keskustelua opintojaksosta ja sen kehittämisestä.
Opintojakson lopussa aletaan myös keräämään vuosittaista systemaattista palautetta Ammatillisen kasvun prosessista tavoitteiden, sisältöjen ja pedagogiikan osalta opintojakson kehittämiseen sekä tutkimuskäyttöön.

Siirry alkuun