Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden kehittyminen ja kehittämistyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET94-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2019 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Seppo Janhonen
Opintojakso
1L00ET94

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), joka sisältää omat opintoja koskevat tavoitteet sekä päivittää HOPSia ja tavoitteita opintojensa aikana
- reflektoi, arvioi ja kehittää omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään (käyttötietoaan)
- reflektoi ja arvioi oman opettajaosaamisensa kasvua kunkin opintokokonaisuuden lopussa
- laatii koko opintojen ajan oman opettajuutensa kasvua ja opettajaidentiteettiään hahmottavaa portfoliota.
- laatii kehittämistyön:
- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen sekä
- kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson keskeiset sisällöt ovat henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), portfolio ja kehittämistyö. HOPS on lähinnä opintojen suunnittelun ja edistämisen tuki. Portfolio on kuvaus opettajaopiskelijan oman opettajaidentiteetin ja -osaamisen kasvusta. Kehittämistyö on opettajaopintojen tuella karttuvan, konkreettisessa kohteessa osoitetun pedagogisen osaamisen ilmentymä. Nämä kaikki ovat pitkäkestoisia, opintokokonaisuudesta toiseen jatkuvia prosesseja. HOPSin ja portfolion laatiminen aloitetaan opintojen alussa. Kehittämistyö aloitetaan hiukan myöhemmin ja HOPSin tavoitteiden mukaisesti.

Ydinkysymyksiä:
Mitkä TAOKin opetussuunnitelman ydinosaamiset ovat sinulle tutumpia, mitkä vieraampia? Huomaathan, että samannimiset ydinosaamiset määrittyvät eri tavoin eri opintokokonaisuuksissa.
Millainen opintosuunnitelma (HOPS) liittäisi sinun omat tavoitteesi opetussuunnitelman tavoitteisiin?
Mikä tarkoitetaan opettajan ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksellä (käyttötiedolla)?
Miten voit tehdä käyttötiedostasi tietoisemman?
Millainen portfolio ilmentäisi sinun opettajaosaamistasi parhaiten?
Millaisen pedagogisen kehittämishaasteen tunnistat omassa oppilaitoksessasi tai jossain muussa organisaatiossa tai jossakin hankkeessa? Miten oma pedagoginen osaamisesi olisi liitettävissä tuohon kehittämiskohteeseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Ajoitus näkyy opinto-oppaan kautta.

Paikka: TAMK, Moodlessa ilmoitettu luokka.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tietoiskut
Itsenäinen tiedonhankinta
Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
Yhteisöllinen tiedonrakentelu verkossa ja kasvokkkain
Portfolio

Oppimateriaalit

Ks Opinto-opas ja opettajan jakama materiaali
Osittain opiskelijoiden itse etsimä kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h = 135h, josta kontaktiopetusta noin 56 h. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.

Sisällön jaksotus

Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS)
Portfolio
Kehittämistyö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta

Kansainvälisyys

Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina mukana kontaktipäivissä

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

Siirry alkuun