Siirry suoraan sisältöön

Opettaja muuttuvassa yhteiskunnassa (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET93-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Marja Keränen
Sisko Mällinen
Vastuuhenkilö
Sisko Mällinen
Opintojakso
1L00ET93

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- arvioi koulutuksen yhteiskunnallista tarkoitusta ja merkitystä
- arvioi itseään opettajien ammattikunnan jäsenenä ja koulutuksen arvoperustan toteuttajana
- hyödyntää mediaa yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana oman ammattialansa näkökulmasta
- arvioi oman koulutus- ja ammattialan muutosten vaikutusta omaan työhön opettajana
- arvioi globaalien, yhteiskunnallisten sekä työvoima- ja koulutuspoliittisten muutosten vaikutusta opettajan työhön ja opiskelijoiden opiskeluun
- perustelee uudenlaisten opiskelun tapojen ja ohjaamisen muotojen tarpeellisuutta.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson tuella haetaan näkemystä siitä, mitä yhteiskunnan muuttuminen merkitsee ammatillisen opettajan työssä.

Ydinkysymyksiä:
Millä perusteilla ammatillinen opettaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
Millaisia valmiuksia opiskelijat tarvitsevat tulevaisuuden ammattilaisina?
Millaista asiantuntijuutta omalla koulutusalalla tarvitaan tulevaisuudessa?
Mitä on ennakoiva ajattelu ja työtapa opettajan työssä?
Miten työelämän muutos näkyy oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja opetuksen järjestämisessä?
Miten globaalin kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen hallinnan edellyttämät uudet tavat toimia heijastuvat opettajan työhön?
Mitä on uudistuva opettajuus ja miten se opettaja huomioi sen omassa opetustyössään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Syksy 2020 -syksy 2021

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi, jotka kohdistuvat kirjallisiin tuotoksiin ja keskusteluaktiivisuuteen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen, omaan tahtiin opiskeltava verkkokurssi.

Oppimateriaalit

Aineistot moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27h

Sisällön jaksotus

Yhteiskunnallinen koulutukseen liittyvä keskustelu
ammattialojen muuttuminen
kestävä kehitys
uudistuva opettajuus
opettajan työtä ohjaavat lait ja asetukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

osaamisen näyttö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

osa tehtävistä vie opiskelijan etsimään tietoa työelämään

Kansainvälisyys

-

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Englanniksi

Siirry alkuun