Siirry suoraan sisältöön

Opettaja muuttuvassa yhteiskunnassa (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET93-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 30.04.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 17.08.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Opintojakso
1L00ET93

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- arvioi koulutuksen yhteiskunnallista tarkoitusta ja merkitystä
- arvioi itseään opettajien ammattikunnan jäsenenä ja koulutuksen arvoperustan toteuttajana
- hyödyntää mediaa yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kasvattajana oman ammattialansa näkökulmasta
- arvioi oman koulutus- ja ammattialan muutosten vaikutusta omaan työhön opettajana
- arvioi globaalien, yhteiskunnallisten sekä työvoima- ja koulutuspoliittisten muutosten vaikutusta opettajan työhön ja opiskelijoiden opiskeluun
- perustelee uudenlaisten opiskelun tapojen ja ohjaamisen muotojen tarpeellisuutta.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson tuella haetaan näkemystä siitä, mitä yhteiskunnan muuttuminen merkitsee ammatillisen opettajan työssä.

Ydinkysymyksiä:
Millä perusteilla ammatillinen opettaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja?
Millaisia valmiuksia opiskelijat tarvitsevat tulevaisuuden ammattilaisina?
Millaista asiantuntijuutta omalla koulutusalalla tarvitaan tulevaisuudessa?
Mitä on ennakoiva ajattelu ja työtapa opettajan työssä?
Miten työelämän muutos näkyy oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja opetuksen järjestämisessä?
Miten globaalin kestävän kehityksen ja ilmastonmuutoksen hallinnan edellyttämät uudet tavat toimia heijastuvat opettajan työhön?
Mitä on uudistuva opettajuus ja miten se opettaja huomioi sen omassa opetustyössään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Ajoitus näkyy Moodlessa kautta.

Paikka: TAMKin Moodlessa opintojakson omassa Moodle-pohjassa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritukset arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - hylätty. Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin OK1:n osaamisen arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa kuvaileva osaaminen (ks. OPS).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tietoiskumateriaali verkossa
Itsenäinen tiedonhankinta
Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
Yhteisöllinen tiedonrakentelu verkossa ja kasvokkkain
Reflektointi
Portfolio koko opinnoissa - opintojakso liittyy ao. portfolioon.

Oppimateriaalit

Ks. Opinto-opas ja opettajan jakama materiaali Moodlessa.
Lisäksi myös opiskelijoiden itse etsimä kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h = 135h verkkotyöskentelyä.
Opettajat ohjaavat verkossa.
Kontaktiopetukseen opintojakso limittyy osittain muidenkin opintojaksojen yhteydessä.

Sisällön jaksotus

Muuttuva työelämä
Opettajan yhteiskunnallinen tehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta.

Kansainvälisyys

Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti työskentelyssä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

Siirry alkuun