Henkilökohtaisuus ja joustavat opintopolut (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET90-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2019 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Sisko Mällinen
- Opintojakso
- 1L00ET90
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- tunnistaa ja arvioi opintojen joustavuuteen liittyviä käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman ja tutkinnon perusteiden rakennetta ja tavoitteenasettelua
- perustelee ohjauksellisuuden merkitystä opiskelijoiden kanssa toimittaessa
- toimii opiskelijan syrjäytymistä ehkäisevällä tavalla ja edistää oppilaitoksen inklusiivisia toimintamalleja.
- tukee opiskelijaa opinnoissa yksilöllisyys huomioiden sekä antaa uraohjausta opiskelijan tilanteesta riippuen
- osaa henkilökohtaistaa ja kehittää opetustaan joustavasti esim. opinnollistamalla.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojaksoon kuuluu moninäkökulmainen perehtyminen ihmisen kokemusmaailman merkitykseen joustavien opintopolkujen suunnittelussa ja oppimisen ohjaamisessa.
Ydinkysymyksiä:
Miten opettaja ottaa huomioon opiskelijoiden yksilöllisyyden ja tavat orientoitua oppimiseen ja opiskeluun?
Miten opettaja ohjaa monenlaisia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita?
Millaista osaamista opintojen joustava suunnittelu ja toteutus edellyttävät opettajalta ja muilta työntekijöiltä?
Miten opetussuunnitelma ja tutkinnon perusteet suuntaavat ja rajaavat yksilöllisiä valintoja opettajan ja opiskelijan toiminnassa?
Miten oppilaitos huomioi eri-ikäiset ja eri kulttuuritaustaiset opiskelijat?
Millaisia keinoja opettajalla on antaa uraohjausta?
Miten opettaja henkilökohtaistaa opiskelijan opintoja esimerkiksi hyväksilukemalla ja opinnollistamalla? Millä erilaisilla tavoilla opettaja tunnistaa opiskelijan osaamisen?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Pohjolankatu 10, Lappeenranta
Kevään kontaktipäivät 2020: 8.1., 29.1.,19.2., 11.3.,1.4., 22.4.,6.5., 27.5.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, ja vertaisarviointi, ryhmänopettjan antama arviointi. Arviointi on osaamisperustainen. Arvioinnin perusteena ovat aktiivinen osallistuminen ryhmän oppimisprosessiin ja asiantuntijuuden jakaminen, pienryhmissä tomiminen, portfoliossa näkyväksi tehty oman osaamisen reflektointi ja kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva tiedonrakentelu
kirjalliset tehtävät
sisällön tuotanto opitusta
opitun soveltaminen harjoittelussa ja omassa työssä
Oppimateriaalit
Moodlessa annettu suositeltu kirjallisuus ja opiskelijoiden oma tiedonhaku
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 26,7h, 133,5h, josta 32h lähiopetusta, loput itsenäistä ja pienryhmäopiskelua
Sisällön jaksotus
Erilaiset oppijat
Kolmiportainen erityinen tuki
Henkilökohaistaminen, HOKS
Hyväksilukeminen
Opetussuunnitelmat ja tutkinnon perusteet
Uraohjaus
Osaamisen näyttö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opitun soveltaminen samanaikaisessa opetus- ja ohjausharjoittelussa
Kansainvälisyys
-
Lisätiedot
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opettajaopiskelija
yhdistaa teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta
tietämiseensä ja osaamiseensa
osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiinjakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
Hylätty: Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvio daan hylätyksi.