Pedagogiset lähestymistavat (5op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET89-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2019 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- arvioi ja vertailee erilaisia opetuksen ja oppimisen järjestelyjä
- ymmärtää osaamisperusteisen opetussuunnitelman periaatteet
- suunnittelee konstruktivistisesti linjakasta opetusta ja ohjausta
- käyttää keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- vertailee erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä ja arvioi niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa
- osaa perustella pedagogisia valintojaan
- ymmärtää arvioinnin merkityksen oppimisprosessin osana ja käyttää vaihtelevia arviointimenetelmiä.
Sisältö (Opintojakso)
Pedagogisella lähestymistavalla tarkoitetaan oppimista tukevien prosessien suunnitteluun, toteuttamiseen, ohjaamiseen ja arviointiin kuuluvia tavoitteenasetteluja ja valintoja.
Ydinkysymyksiä:
Mitä tarkoitetaan opetussuunnitelmalla ja miten oma koulutusalani liittyy kokonaisuuteen?
Millaista on linjakas opetuksen suunnittelu ja miten sillä tuetaan toteutusta?
Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
Miten opettaja voi huomioida opiskelijoiden yksilöllisyyden, kokemusmaailman ja ammatillisen kasvun opetuksessaan ja ohjauksessaan?
Mikä on kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden merkitys ohjauksen välineenä?
Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
Miten tieto- ja viestintäteknologiaa, digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa sovelletaan opetuksessa ja ohjauksessa.
Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmänopettajan arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi sekä mahdollisten opettajatiimin arvointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktitapaamisissa, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, Moodlen aineistot. Lisäksi tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitapaamiset sekä muu (pien)pienryhmätyöskentely ja yksilötyöskentely. Työmäärä yhteensä noin 133 tuntia.
Sisällön jaksotus
Ajoittuu enimmäkseen keväälle 2021.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (AHOT) hyvin perustelluissa tapauksissa.
Lisätiedot
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.