Oppimisympäristöt ja toimintakulttuurit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET86-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2020 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Jiri Vilppola
- Nina Eskola-Salin
- Minna Ahokas
- Vastuuhenkilö
- Jiri Vilppola
- Opintojakso
- 1L00ET86
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- pystyy käsitteellistämään oppimisympäristöihin liittyviä havaintojaan ja arvioimaan niitä
- arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- arvioi erilaisten toimintaympäristöjen merkitystä opiskelijoiden oppimisen ja ohjaamisen näkökulmasta
- analysoi teoreettisia käsitteitä käyttäen, millaista viestintää oppilaitoksen käytänteissä esiintyy
- osaa käyttää eri viestintäkanavia ja työkaluja ja arvioida niitä pedagogisesta näkökulmasta.
Sisältö (Opintojakso)
Oppimisympäristö voidaan ymmärtää paikaksi, tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi, jossa opitaan toimimaan, ymmärtämään uusia asioita tai arvioimaan ja ratkaisemaan erilaisia tilanteita ja ongelmia.
Organisaatioiden toimintakulttuuri rakentuu toimintaa ja käyttäytymistä ohjaavista malleista sekä virallisista ja epävirallisista säännöistä, arvoista ja periaatteista. Oppilaitoksen julkilausuttu toimintakulttuuri ja toteutuva toimintakulttuuri eivät välttämättä aina vastaa toisiaan. Kohdistamalla huomio toimintakulttuuriin voidaan vaikuttaa oppimiseen, ohjaamiseen ja myös koko yhteisön toiminnan kehittämiseen.
Ydinkysymyksiä:
Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
Millainen on autenttinen, konstruktivistinen, inklusiivinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
Millaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Millaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
Mikä on piilo-opetussuunnitelma, ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri, ja miten se suuntaa opettajan työtä?
Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
Miten oppilaitoksen toimintakulttuurissa on huomioitu kestävä kehitys?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Opetus syksy 20, verkkotyöskentely, suoritus opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaaminen osoitetaan yksilöllisen suunnitelman mukaisesti, ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko: hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Osaamisen arviointi tapahtuu mukaillen OK1 arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen. Arvioinnissa hyödynnetään osaamisen osoittamista HOPSissa sovitulla tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja ohjaus. Opiskelijan itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
TAOK ops 2020-2021 kirjallisuuslista, kontaktipäivien (verkko) materiaalit, tieteelliset artikkelit ja tutkimukset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset, oppimistehtäviä, itsenäistä ja pienryhmä työskentelyä.
5 opintopistettä vastaa n 125h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Osaamisperustainen kokonaisuus voi edetä opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti. Siitä eteenpäin HOPSin mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Henkilökohtaistamissuunnitelmassa HOPS suunnitellut yksilölliset tavat. Mm. opettajana toimivilla omalla työpaikalla oppiminen. AHO:tointi tai hyväksiluku.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyössä, erilaisten oppimisympäristöjen vierailuja tai muita tiedon hankkimisen menetelmiä hyödyntäen.
Kansainvälisyys
KV- kirjallisuutta ja lähdemateriaalia voidaan hyödyntää.
Lisätiedot
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteereinä hyödynnetään opintojakson osaamistavoitteita.
Osaamisen osoittamisen yhteydessä opiskelijan osaamista arvioidaan suhteessa opintijakson osaamistavoitteisiin.
Osaamisen osoittamista on myös mahdollista täydentää pyydetyllä tavalla.