Markkinointitutkimus, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HA100A-10-2001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.03.2011
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.10.2011 - 11.03.2012
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Virrat
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 20
- Opettajat
- Helena Kairamo
- Opintojakso
- HA100A-10
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson tyyppi
Pakollinen
Opintojakson taso
Ammattiopinnot
Opintojakson tavoite
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta. Hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle osana yrityksen kokonaissuunnittelua. Opiskelija osaa käsitellä ja analysoida hankkimaansa markkinainformaatiota sekä hyödyntää suunnittelutekniikoita oman alansa tuotteiden ja palvelujen sekä kilpailukeinojen kehittämisessä asiakaslähtöisesti. Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen. Opiskelija pystyy arvioimaan kannattavuutta toiminnan mukaan. Asioiden tarkastelussa otetaan huomioon PK-yritysten näkökulma. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmät ja niiden käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa. Opiskelija ymmärtää ostojen vaikutuksen kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavan yrityksen kannattavuuteen ja perehtyy alihankintatoimintaan.
Opintojakson sisältö
- markkinoinnin informaatiojärjestelmät
- markkina-, kysyntä-, kilpailutilanne- ja yhteisötekijäanalyysit
- yritysanalyysit
- markkinoinnin johtaminen
- markkinoinnin strateginen ja operatiivinen suunnittelu
- kannattavuuden suunnittelu ja kannattavuuden arviointi sekä kannattavuuden parantaminen
- informaatiolähteet
- markkinointitutkimuksen kohteet ja käyttö suunnittelussa ja valvonnassa
- markkinointitutkimuksen menetelmät
- markkinointitutkimuksen suunnittelu ja toteutus eri vaiheineen
- marketing management and marketing mix decisions
- rahoitus ja maksuliikenne
- riskien hallinta kv. liiketoiminnoissa
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, case-tehtävät, esseet, osittain virtuaalitoteutuksena, tutkimusprojekti
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja muuhun toimintaan, case-tehtävien tekeminen ja niiden käsittelyyn osallistuminen, esseet ja tentti.
Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi
Ei vaadita
Kirjallisuus
Sovitaan opintojakson alussa.
Opettajan nimi
Pirkko Varis,vierailevat luennoitsijat
Opetusvuosi
3
Kevät- vai syyskaudella/ Periodit joissa opintojakso menee
syys- ja kevätlukukausi
Opetuskieli
Suomi ja englanti
Arviointiasteikko
0-5
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta