Skip to main content

Fysioterapian erityisalueita, osa 1, teoria (3 cr)

Code: L216-8A-2001

General information


Enrolment period
31.07.2011 - 28.02.2012
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2012 - 01.06.2012
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Jarmo Perttunen
Tarja Tittonen
Laura Hilden
Sinikka Tellervo Reito
Pirjo Riitta Leppänen
Pirkko Kivinen
Hannu Järvinen
Marja Tuorila-Rinne
Raija Jaakkola
FYSIO Luennoitsija
Person in charge
Tarja Tittonen
Course
L216-8A

Objectives (course unit)

The students can
- implement physiotherapy based on scientific research, strong experience, and approved practices
- can express themselves both orally and in written in different and also demanding professional situations
- develop their creativity and innovativeness by producing ideas and considering and evaluating their introduction and learning to foresee future changes
- appreciate increase in self-knowledge and realize the meaning of their own personality in physiotherapy
- can apply current information and communication technology at work

Content (course unit)

Course contents
- changes of working life and their effects on the working life and employees
- functions of occupational safety, occupational health care, and occupational physiotherapy, statutory nature of occupational health care and good occupational health care practice
- musculoskeletal work load analysis
- ergonomic analysis
- functional capacity and resource analysis of individuals and groups: stress, depression, anxiety, exhaustion, depression, pain and other factors decreasing the functional capacity and resources
- relationship between work and rest, activeness and sleep, physical exercise, relaxation
- promotion of resources and functional capacity by means of physiotherapy
- activities supporting working capacity
- nature, arts, aesthetics as resources
- therapeutics, awareness skills, being aware of thoughts, feelings and body, feelings in body, self-knowledge
- physiotherapy in drug problems and personality disorders

Assessment methods and criteria

läsnäolo harjoitustunneilla ja tutoristunnoissa (100 % -osallistuminen)
tutortyöskentelyn numeerinen arviointi
aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn (hyväksytty/hylätty)
ergonominen selvitys (numero 0-5)
numeerinen arviointi harjoittelun kirjallisesta raportista (0-5)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus|harjoitukset|ongelmalähtöinen opiskelu|seminaari|esitelmät|raportti/työselostus

Learning materials

Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. (toim.) 2006. Työterveyshuolto. Duodecim.

Kukkonen, R. & al. toim. 2001. Työfysioterapia: Yhteistyötä työn ja toimintakyvyn hyväksi. Helsinki

Antti-Poika M. (toim.) 1993. Työperäiset sairaudet. Työterveyslaitos. Helsinki

Työterveyshuoltolaki. Opas työterveyshuoltolain soveltajille. STM oppaita 2004:12. Helsinki.

Hyvä työterveyshuolto- käytäntö. Työterveyslaitos.2007.
Ketola R., Viikari-Juntura E., Malmivaara A. & Karppinen J. 2003. Rasitusvammaopas. Työterveyslaitos. STM.

Lindstöm K., Elo A-L., Hopsu L. ym. Työkuormituksen arviointimenetelmä TIKKA. 2005. Työterveyslaitos. STM.
Työturvallisuuslaki. Soveltamisopas. 2002. Helsinki: Työterveyslaitos

Työsuojelun perusteet. Työterveyslaitos. 2003.
Pääkkönen R., Rantanen S. & Uitti J. Työn terveysvaarojen tunnistaminen. 2005. Työterveyslaitos. Terveystarkastukset työterveyshuollossa. 2005. Työterveyslaitos.

Lindström K., Elo A-L., Kandolin I. 2003. Työkuormitus ja sen arviointimenetelmät. Työterveyslaitos.

Työfysioterapeuttilehdet

www.ttl.fi
www.tsr.fi
www.tyky.fi
www.ika.fi

Baker, E 2005: Työvälineenä oma persoona. Edita. Helsinki

Havio ym. 2008: Päihdehoitotyö. Helsinki Tammi

Kabat-Zinn Jon 2007: Täyttä elämää, kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa. Basam Books Oy

Kiviniemi ym. 2007: Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita Prima Oy Helsinki

Nilsonne, Åsa 2007: Kuka ohjaa elämääsi? Tietoisuustaidot arjen apuna. Gummerus, Jyväskylä
Lappalainen-Lehto, R 2008: Haasteena päihteet. WSOY

Lönnqvist J ym 2006: Psykiatria. Duodecim. Karisto Oy. Hämeenlinna

Lähteenmäki ym. (toim.) 2005: Psykofyysinen fysioterapia. Kohti oman kehon kuulemista, omassa ruumiissa asumista. Pirkanmaan ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Opinnäytetyöt. Nro 2

Lähteenmäki ym. (toim.) 2007: Psykofyysinen fysioterapia 2. Kehon tuntemisesta kehon

Noppari ym. 2007: Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Tammi Helsinki

Partinen – Huovinen 2007: Terve uni. WSOY Vantaa
Rothshild B. 200o: The body remembers. The psychophysiology of trauma and trauma treatment. W.W. Norton & Company USA
Roxendal – Winberg 2002: Levande människa, basal kroppkännedom för rörelse och vila. Natur och kultur Falköping

Öystilä, S. Ongelmakohdat ryhmän ohjaamisessa. Kirjassa Poikela, E (toim.) Ongelmaperustainen pedagogiikka, teoriaa ja käytäntöä. Tampere University Press

Student workload

Lähiopetusta 70 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 11 tuntia

Content scheduling

I teoriajakso 12.3-13.4.2012
II teoriajakso 23.5-1.6.2012
Tampereen fysioterapiakongressi 17.4-18.4.2012
ergonominen selvitys-työn palautus ?

Practical training and working life cooperation

Työfysioterapeutti Susanna Kiiltomäki /Tays
Psykofyysinen fysioterapia Tuija Luhtala

Further information

Ajankohta
12.3-1.6.2012

Oppimistavoitteet
osaa valita ja toteuttaa tutkittuun tietoon, vankkaan kokemukseen ja hyviksi havaittuihin käytäntöihin pohjautuvaa fysioterapiaa
osaa ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa vaativissakin ammatillisissa konteksteissa
kehittää palveluideoita luovasti, innovatiivisesti ja asiakaslähtöisesti, arvioi niiden käyttökelpoisuutta ja ennakoi tulevaisuuden muutoksia
arvostaa itsetuntemuksensa lisäämistä ja tiedostaa oman persoonan merkityksen fysioterapian toteutuksessa
arvio työssä olevan asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä osana asiakkaan työkykyä
osaa soveltaa ajankohtaista tieto- ja viestintätekniikkaa ammattikäyttöön

Toteutustapa
nuorisoaste

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta

Go back to top of page