Fysioterapian erityisalueita, osa 1, teoria (3 op)
Toteutuksen tunnus: L216-8A-2001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.07.2011 - 28.02.2012
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2012 - 01.06.2012
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Jarmo Perttunen
- Tarja Tittonen
- Laura Hilden
- Sinikka Tellervo Reito
- Pirjo Riitta Leppänen
- Pirkko Kivinen
- Hannu Järvinen
- Marja Tuorila-Rinne
- Raija Jaakkola
- FYSIO Luennoitsija
- Vastuuhenkilö
- Tarja Tittonen
- Opintojakso
- L216-8A
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa valita ja toteuttaa tutkittuun tietoon, vankkaan kokemukseen ja hyviksi havaittuihin käytäntöihin pohjautuvaa fysioterapiaa
- osaa ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa vaativissakin ammatillisissa konteksteissa
- kehittää palveluideoita luovasti, innovatiivisesti ja asiakaslähtöisesti, arvioi niiden käyttökelpoisuutta ja ennakoi tulevaisuuden muutoksia
- arvostaa itsetuntemuksensa lisäämistä ja tiedostaa oman persoonan merkityksen fysioterapian toteutuksessa
- arvio työssä olevan asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä osana asiakkaan työkykyä
- osaa soveltaa ajankohtaista tieto- ja viestintätekniikkaa ammattikäyttöön
Sisältö (Opintojakso)
- työelämän muutos ja muutoksen vaikutukset työelämään ja työelämässä oleviin
- työsuojelun, työterveyshuollon ja työfysioterapian tehtävät, työterveyshuollon lakisääteisyys ja hyvä työterveyshuoltokäytäntö
- tuki- ja liikuntaelimistön työkuormittumisen arviointi
- ergonominen selvitys
- yksilön ja ryhmän toimintakyvyn sekä voimavarojen määritys: stressi, ahdistus, uupumus, masennus, kipu ym. toimintakyvyn ja voimavarojen alentajat
- työn ja levon suhde, vireystila ja uni, liikunta, rentoutuminen
- voimavarojen ja toimintakyvyn edistäminen fysioterapian keinoin
- työkykyä ylläpitävä toiminta (tyky)
- luonto, taide, esteettisyys ihmisen voimavarojen lähteenä
- terapeuttisuus, tietoisuustaidot, ajatusten, tunteiden ja kehon tiedostaminen, tunteet kehossa, itsetuntemus
- päihdeongelmat, persoonallisuushäiriöt ja fysioterapia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
läsnäolo harjoitustunneilla ja tutoristunnoissa (100 % -osallistuminen)
tutortyöskentelyn numeerinen arviointi
aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn (hyväksytty/hylätty)
ergonominen selvitys (numero 0-5)
numeerinen arviointi harjoittelun kirjallisesta raportista (0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus|harjoitukset|ongelmalähtöinen opiskelu|seminaari|esitelmät|raportti/työselostus
Oppimateriaalit
Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. (toim.) 2006. Työterveyshuolto. Duodecim.
Kukkonen, R. & al. toim. 2001. Työfysioterapia: Yhteistyötä työn ja toimintakyvyn hyväksi. Helsinki
Antti-Poika M. (toim.) 1993. Työperäiset sairaudet. Työterveyslaitos. Helsinki
Työterveyshuoltolaki. Opas työterveyshuoltolain soveltajille. STM oppaita 2004:12. Helsinki.
Hyvä työterveyshuolto- käytäntö. Työterveyslaitos.2007.
Ketola R., Viikari-Juntura E., Malmivaara A. & Karppinen J. 2003. Rasitusvammaopas. Työterveyslaitos. STM.
Lindstöm K., Elo A-L., Hopsu L. ym. Työkuormituksen arviointimenetelmä TIKKA. 2005. Työterveyslaitos. STM.
Työturvallisuuslaki. Soveltamisopas. 2002. Helsinki: Työterveyslaitos
Työsuojelun perusteet. Työterveyslaitos. 2003.
Pääkkönen R., Rantanen S. & Uitti J. Työn terveysvaarojen tunnistaminen. 2005. Työterveyslaitos. Terveystarkastukset työterveyshuollossa. 2005. Työterveyslaitos.
Lindström K., Elo A-L., Kandolin I. 2003. Työkuormitus ja sen arviointimenetelmät. Työterveyslaitos.
Työfysioterapeuttilehdet
www.ttl.fi
www.tsr.fi
www.tyky.fi
www.ika.fi
Baker, E 2005: Työvälineenä oma persoona. Edita. Helsinki
Havio ym. 2008: Päihdehoitotyö. Helsinki Tammi
Kabat-Zinn Jon 2007: Täyttä elämää, kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa. Basam Books Oy
Kiviniemi ym. 2007: Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita Prima Oy Helsinki
Nilsonne, Åsa 2007: Kuka ohjaa elämääsi? Tietoisuustaidot arjen apuna. Gummerus, Jyväskylä
Lappalainen-Lehto, R 2008: Haasteena päihteet. WSOY
Lönnqvist J ym 2006: Psykiatria. Duodecim. Karisto Oy. Hämeenlinna
Lähteenmäki ym. (toim.) 2005: Psykofyysinen fysioterapia. Kohti oman kehon kuulemista, omassa ruumiissa asumista. Pirkanmaan ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Opinnäytetyöt. Nro 2
Lähteenmäki ym. (toim.) 2007: Psykofyysinen fysioterapia 2. Kehon tuntemisesta kehon
Noppari ym. 2007: Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Tammi Helsinki
Partinen – Huovinen 2007: Terve uni. WSOY Vantaa
Rothshild B. 200o: The body remembers. The psychophysiology of trauma and trauma treatment. W.W. Norton & Company USA
Roxendal – Winberg 2002: Levande människa, basal kroppkännedom för rörelse och vila. Natur och kultur Falköping
Öystilä, S. Ongelmakohdat ryhmän ohjaamisessa. Kirjassa Poikela, E (toim.) Ongelmaperustainen pedagogiikka, teoriaa ja käytäntöä. Tampere University Press
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 70 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 11 tuntia
Sisällön jaksotus
I teoriajakso 12.3-13.4.2012
II teoriajakso 23.5-1.6.2012
Tampereen fysioterapiakongressi 17.4-18.4.2012
ergonominen selvitys-työn palautus ?
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työfysioterapeutti Susanna Kiiltomäki /Tays
Psykofyysinen fysioterapia Tuija Luhtala
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta
12.3-1.6.2012
Oppimistavoitteet
osaa valita ja toteuttaa tutkittuun tietoon, vankkaan kokemukseen ja hyviksi havaittuihin käytäntöihin pohjautuvaa fysioterapiaa
osaa ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa vaativissakin ammatillisissa konteksteissa
kehittää palveluideoita luovasti, innovatiivisesti ja asiakaslähtöisesti, arvioi niiden käyttökelpoisuutta ja ennakoi tulevaisuuden muutoksia
arvostaa itsetuntemuksensa lisäämistä ja tiedostaa oman persoonan merkityksen fysioterapian toteutuksessa
arvio työssä olevan asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä osana asiakkaan työkykyä
osaa soveltaa ajankohtaista tieto- ja viestintätekniikkaa ammattikäyttöön
Toteutustapa
nuorisoaste
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta