Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjauksetLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FE34
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.
Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.
Sisältö
Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?
Esitietovaatimukset
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.
Ilmoittautumisaika
08.06.2023 - 06.08.2023
Ajoitus
29.05.2023 - 13.08.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
23AVODIGILIKDigitaalinen liiketoiminta, 30 op, kevät 2023
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.
Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.
Sisältö (OJ)
Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.
Aika ja paikka
Verkkototeutus (moodle)
Opintojakso alkaa 29.5. ja päättyy 13.8.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodletentti on auki 26.6.-2.7.2023 välisen ajan.
Moodletentin uusinta on auki 7.-13.8.2023 välisen ajan.
Portfolioraportti on palautettava viimeistään 6.8.2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moodle-tentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (40%)
Portfolioraportti arvioidaan asteikolla 1-5 (60%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Kirjallisuuteen perehtyminen ja tiedonhankinta
Luentomateriaalit (.pdf ja tallenteet) ja muut annetut oppimateriaalit
Moodletentti (yksilötehtävä)
Portfolioraportti (yksilötehtävä)
Oppimateriaalit
Menesty digimarkkinoinnilla, Komulainen, Minna (2018)
Lue moodletenttiä varten luku 2: Tunnista asiakkaasi verkossa ja muotoile asiakaskokemus
Kirja on saatavilla Andor -kirjastopalvelun kautta. Linkki: https://andor.tuni.fi/discovery/search?vid=358FIN_TAMPO:VU1&lang=fi
Metrokartta brändiin -opas (.pdf löytyy moodlesta)
Opintojaksolla kannustetaan itsenäiseen tiedonhakuun yllä mainittujen lähteiden lisäksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa 5x27h työtä.
Sisällön jaksotus
1. Asiakassuhdemarkkinointi ja asiakasprofilointi
2. Markkinoinnin strategiset linjaukset
3. Brändin rakentaminen ja graafinen viestintä
4. Monikanavaisen markkinointikampanjan rakentaminen ja asiakaspolut
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Portfolio tehtävässä voidaan hyödyntää työelämäyhteistyötä.