Siirry suoraan sisältöön

Digimyynti ja -markkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00DP14

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja sisällöntuotantoon eri kanavissa.

Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja kanavavalintoja digimarkkinoinnin suunnittelussa
- osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista sisältömarkkinointia
- osaa hyödyntää digitaalisuutta myyntiprosessin eri vaiheissa.

Sisältö

Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin?
Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
Mitkä ovat verkon välityksellä osittain tai kokonaan tapahtuvan myynnin erityispiirteitä?
Miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?

Esitietovaatimukset

1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee erilaisia digitaalisia alustoja ja -työkaluja sekä osaa nimetä erilaisia sisältötyyppejä. Opiskelija tietää, mitä digitaalisen markkinointiin tai myyntiin liittyvän kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa pitää ottaa huomioon. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät yleisimmät käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa ja tuottaa yleisimpiä digitaalisia sisältöjä itse käyttäen erilaisia digityökaluja. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen digitaalisen markkinoinnin tai myynnin kampanjan ennalta määriteltyjen kohderyhmien ja tavoitteiden perusteella sekä mitata sen vaikutuksia. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät käsitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa itsenäisesti sekä ottaa haltuun uusia. Opiskelija osaa tuottaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti erilaisia digitaalisia sisältöjä hyödyntäen digitaalisia työkaluja. Opiskelija osaa suunnitella ja mitata digitaalista markkinointia ja myyntiä menestyksekkäästi ottaen huomioon kohderyhmät. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä laajasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 31.03.2024

Ajoitus

03.04.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Niina Syrjälä
Vastuuhenkilö

Niina Syrjälä

Ryhmät
  • 24AVODIGILIK
    Digitaalinen liiketoiminta 30 op, ryhmä 2
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja sisällöntuotantoon eri kanavissa.

Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja kanavavalintoja digimarkkinoinnin suunnittelussa
- osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista sisältömarkkinointia
- osaa hyödyntää digitaalisuutta myyntiprosessin eri vaiheissa.

Sisältö (OJ)

Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin?
Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
Mitkä ovat verkon välityksellä osittain tai kokonaan tapahtuvan myynnin erityispiirteitä?
Miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?

Esitietovaatimukset (OJ)

1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee erilaisia digitaalisia alustoja ja -työkaluja sekä osaa nimetä erilaisia sisältötyyppejä. Opiskelija tietää, mitä digitaalisen markkinointiin tai myyntiin liittyvän kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa pitää ottaa huomioon. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät yleisimmät käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa ja tuottaa yleisimpiä digitaalisia sisältöjä itse käyttäen erilaisia digityökaluja. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen digitaalisen markkinoinnin tai myynnin kampanjan ennalta määriteltyjen kohderyhmien ja tavoitteiden perusteella sekä mitata sen vaikutuksia. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät käsitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa itsenäisesti sekä ottaa haltuun uusia. Opiskelija osaa tuottaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti erilaisia digitaalisia sisältöjä hyödyntäen digitaalisia työkaluja. Opiskelija osaa suunnitella ja mitata digitaalista markkinointia ja myyntiä menestyksekkäästi ottaen huomioon kohderyhmät. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä laajasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

Aloitusinfo 3.4. klo 16-17 (Zoom)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole arvioitavaa tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon sisältyy viisi teemaa, joihin tutustut itsenäisesti ja teet niihin liittyvät harjoitukset.

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää teemakohtaisten harjoituksien ja lopputehtävän tekemistä. Kaikki harjoitukset ja lopputehtävä tulee olla palautettuna moodleen 31.5. klo 22:00 mennessä. 

Tee harjoitustehtävät järjestyksessä ja muista varata riittävästi aikaa lopputehtävälle. 

Teemakohtaiset välitehtävät arvioidaan (S), hyväksytty/hylätty
Lopputehtävä arvioidaan asteikolla 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssin esittely ja aloitusinfo toteutetaan (Zoomissa) 3.4. keskiviikkona klo 16-17. Aloitusinfo tallennetaan. Opintojakso muutoin toteutetaan kokonaan verkossa. Verkossa opiskelu pitää sisällään luentotallenteita, suositeltavaa muuta oppimateriaalia ja itsenäisiä harjoituksia.

Oppimateriaalit ja tehtävät löytyvät kurssin Moodle-oppimisympäristöstä.

Oppimateriaalit

Kurssilla on oppimateriaaliksi tarjolla webinaarien lisäksi materiaalilista, jolta voi valita e-kirjoja, kirjoja, videomateriaaleja ja podcasteja. Suolsiteltavien lähteiden lisäksi kannustamme itsenäiseen tiedonhakuun.

Kursikirja:
Digimarkkinointi. 2022, Kirjoittajat: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero. (Alma Talent)
Kirja löytyy Andorista: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911293053805973

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä

Sisällön jaksotus

TEEMA 1: Johdanto digimyyntiin ja markkinointiin
TEEMA 2: Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
TEEMA 3: Miten digitaalisuutta voidaan hyödyntää myyntiprosessin eri vaiheissa?
TEEMA 4: Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
TEEMA 5: Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin ja miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osan opintojaksolla tehtävistä harjoituksista voi yhdistää työelämäcaseihin.

Kansainvälisyys

Osa oppimateriaaleista on englanniksi.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 04.06.2023

Ajoitus

12.04.2023 - 24.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
  • Niina Syrjälä
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 23AVODIGILIK
    Digitaalinen liiketoiminta, 30 op, kevät 2023

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja sisällöntuotantoon eri kanavissa.

Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja kanavavalintoja digimarkkinoinnin suunnittelussa
- osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista sisältömarkkinointia
- osaa hyödyntää digitaalisuutta myyntiprosessin eri vaiheissa.

Sisältö (OJ)

Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin?
Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
Mitkä ovat verkon välityksellä osittain tai kokonaan tapahtuvan myynnin erityispiirteitä?
Miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?

Esitietovaatimukset (OJ)

1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee erilaisia digitaalisia alustoja ja -työkaluja sekä osaa nimetä erilaisia sisältötyyppejä. Opiskelija tietää, mitä digitaalisen markkinointiin tai myyntiin liittyvän kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa pitää ottaa huomioon. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät yleisimmät käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa ja tuottaa yleisimpiä digitaalisia sisältöjä itse käyttäen erilaisia digityökaluja. Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen digitaalisen markkinoinnin tai myynnin kampanjan ennalta määriteltyjen kohderyhmien ja tavoitteiden perusteella sekä mitata sen vaikutuksia. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvät käsitteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa toimia erilaisissa digitaalisissa alustoissa itsenäisesti sekä ottaa haltuun uusia. Opiskelija osaa tuottaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti erilaisia digitaalisia sisältöjä hyödyntäen digitaalisia työkaluja. Opiskelija osaa suunnitella ja mitata digitaalista markkinointia ja myyntiä menestyksekkäästi ottaen huomioon kohderyhmät. Opiskelija osaa määritellä digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyviä käsitteitä laajasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Aika ja paikka

Opintojaksoon sisältyy etätapaaminen ZOOMissa.
12.4. klo 16:00-17:30 (ZOOM)

Pääset liittymäään Zoom tapaamiseen tämän linkin kautta:
https://tuni.zoom.us/j/63370462759?pwd=ajFycmhIemRlNys0ai9uTVArV1JhQT09

Meeting ID: 633 7046 2759, Passcode: 157023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole arvioitavaa tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Verkossa opiskelu pitää sisällään luentotallenteita, suositeltavaa muuta oppimateriaalia ja itsenäisiä harjoituksia.

Aloituskerta (12.4.) toteutetaan ZOOM etätapaamisena. Aloituskerralla käymme kurssin rakenteen, aikataulun ja muut käytännön asiat läpi. On erittäin toivottavaa, että pystyisit osallistumaan ZOOM etätapaamiseen

Oppimateriaalit ja tehtävät löytyvät Moodlesta.

Oppimateriaalit

Kurssilla on oppimateriaaliksi tarjolla webinaarien lisäksi materiaalilista, jolta voi valita e-kirjoja, kirjoja, videomateriaaleja ja podcasteja. Suolsiteltavien lähteiden lisäksi kannustamme itsenäiseen tiedonhakuun.

Kursikirja:
Digimarkkinointi. 2022, Kirjoittajat: Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero. (Alma Talent)
Kirja löytyy Andorista: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911293053805973

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä

Sisällön jaksotus

TEEMA 1: Johdanto digimyyntiin ja markkinointiin
TEEMA 2: Miten tehdään onnistunutta digitaalista markkinointia?
TEEMA 3: Miten digitaalisuutta voidaan hyödyntää myyntiprosessin eri vaiheissa?
TEEMA 4: Miten valitaan yrityksen markkinointiin sopivimmat digitaaliset markkinointikanavat?
TEEMA 5: Miten tuotetaan mielenkiintoista sisältöä digitaalisiin kanaviin ja miten digitaalisten kanavien kävijätietoja voidaan hyödyntää segmentointiin ja markkinoinnin kohdistamiseen?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osan opintojaksolla tehtävistä harjoituksista voi yhdistää työelämäcaseihin.

Kansainvälisyys

Osa oppimateriaaleista on englanniksi.