KiVANET-UniTandemLaajuus (5 op)
Tunnus: NV00FH15
Laajuus
5 op
Sisältö
UniTandem tarjoaa korkeakouluopiskelijoille Suomessa mahdollisuuden oppia kieliä ja kulttuureja Tandem-oppimisen avulla. Miksi valita UniTandem?
• Mahdollisuudet: Tutustu laajaan valikoimaan kieliä, jotka on räätälöity kiinnostuksesi ja tarpeidesi mukaan.
• Joustavuus: Valitse oma opiskelutahtisi ja ansaitse 1–5 opintopistettä (ECTS).
• Ystävyyssuhteet: Solmi merkityksellisiä ystävyyssuhteita oppimisen ohella.
Lisätiedot
Mitä on Tandem-oppiminen?
Tandem-oppiminen, joka tunnetaan myös nimellä "Each One Teach One," on yhteistyöhön perustuva oppimismenetelmä, jossa kaksi opiskelijaa opettaa toisilleen äidinkieltään (tai lähes äidinkielen tasoista kieltä) epämuodollisissa tapaamisissa. Osallistujat toimivat vuorotellen sekä opettajan että oppijan roolissa, auttaen toisiaan kielitaidon kehittämisessä ja kulttuurisen ymmärryksen syventämisessä.
Tandem-oppiminen sopii kaikille tasoille aloittelijasta edistyneeseen, ja sitä voidaan hyödyntää tukemaan säännöllisiä kieliopintoja tai suorittaa itsenäisenä oppimisena.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 30.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
1 - 5
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Emmanuel Abruquah
Vastuuhenkilö
Emmanuel Abruquah
Ryhmät
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Sisältö (OJ)
UniTandem tarjoaa korkeakouluopiskelijoille Suomessa mahdollisuuden oppia kieliä ja kulttuureja Tandem-oppimisen avulla. Miksi valita UniTandem?
• Mahdollisuudet: Tutustu laajaan valikoimaan kieliä, jotka on räätälöity kiinnostuksesi ja tarpeidesi mukaan.
• Joustavuus: Valitse oma opiskelutahtisi ja ansaitse 1–5 opintopistettä (ECTS).
• Ystävyyssuhteet: Solmi merkityksellisiä ystävyyssuhteita oppimisen ohella.
Lisätiedot (OJ)
Mitä on Tandem-oppiminen?
Tandem-oppiminen, joka tunnetaan myös nimellä "Each One Teach One," on yhteistyöhön perustuva oppimismenetelmä, jossa kaksi opiskelijaa opettaa toisilleen äidinkieltään (tai lähes äidinkielen tasoista kieltä) epämuodollisissa tapaamisissa. Osallistujat toimivat vuorotellen sekä opettajan että oppijan roolissa, auttaen toisiaan kielitaidon kehittämisessä ja kulttuurisen ymmärryksen syventämisessä.
Tandem-oppiminen sopii kaikille tasoille aloittelijasta edistyneeseen, ja sitä voidaan hyödyntää tukemaan säännöllisiä kieliopintoja tai suorittaa itsenäisenä oppimisena.
Aika ja paikka
Ajan ja paikan päättävät oppilaat, paitsi aloituskokouksessa, jossa opettaja määrittelee paikan.
Sign up to UniTandem
Visit https://each1teach1.rd.tuni.fi/
and sign up with your university email.
Add the languages are you interested in learning and teaching.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Reflektoivat blogiartikkelit (10 artikkelia, Hyväksytty/Hylätty)
- Toteutus: Jokaisen tapaamisen jälkeen opiskelijan tulee kirjoittaa ja julkaista reflektoiva blogikirjoitus kurssin nimetyllä blogialustalla. Näissä kirjoituksissa opiskelija pohtii oppimiskokemuksiaan, saatuja oivalluksia, kohdattuja haasteita sekä sitä, miten tapaaminen edisti hänen kulttuurienvälistä viestintätaitoaan.
- Arviointiperusteet: Jokainen blogikirjoitus arvioidaan reflektion syvyyden, kurssin sisältöön liittyvyyden ja kulttuurienvälisiin viestintäteemoihin sitoutumisen perusteella. Kirjoitusten tulee olla harkittuja, pohdiskelevia ja osoittaa opiskelijan henkilökohtaista ja akateemista kehittymistä.
Portfolio
- Toteutus: Blogikirjoitusten lisäksi opiskelijan tulee koota kurssin lopuksi portfolio. Portfolion tulee sisältää yhteenveto oppimisprosessista, valitut materiaalit ("triggers") ja pohdinnat siitä, miten nämä tukivat kielen ja kulttuurin oppimista.
- Arviointiperusteet: Portfolio arvioidaan sen rakenteen, täydellisyyden ja oppimisprosessin havainnollistamisen perusteella. Portfolion tulee selkeästi osoittaa, miten valittuja materiaaleja käytettiin, mitä taitoja opiskelija oppi ja millainen vaikutus tandemoppimisella oli kokonaisvaltaiseen oppimiseen.
Kurssin suorittaminen (Hyväksytty/Hylätty)
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavien kriteerien täyttämistä:
Hyväksytyn alustavan suunnitelman palautus.
Osallistuminen ja aktiivinen mukanaolo kaikissa 10 tapaamisessa.
10 reflektoivan blogikirjoituksen kirjoittaminen ja julkaiseminen.
Vaadittujen "triggers"-materiaalien käsittely valitun opintopistemäärän mukaisesti:
3 triggeriä per opintopiste (esim. 9 triggeriä 3 opintopisteeseen).
Kattavan portfolion palauttaminen, joka kokoaa yhteen opiskelijan oppimiskokemukset.
Opintopisteiden jakautuminen
Opintopisteiden määrä määräytyy seuraavien yhdistelmän perusteella:
Käsitellyt "triggers"-materiaalit: 3 triggeriä per opintopiste.
Reflektoivat blogikirjoitukset: 10 kirjoituksen täydellinen suorittaminen.
Portfolio: Portfolion laatu ja täydellisyys.
Jos jokin näistä kriteereistä jää täyttämättä, kurssi hylätään. Tämä hyväksytty/hylätty-arviointimalli varmistaa, että opiskelijat sitoutuvat täysipainoisesti kurssiin, yhdistävät itseohjautuvan oppimisen rakenteelliseen reflektioon ja käytännön soveltamiseen. Mukauttamalla työnsä opintopistevaatimuksiin opiskelijat hyötyvät tandemoppimisen kokemuksesta maksimaalisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskeiset opetusmenetelmät UniTandemissa painottavat yhteistyötä ja käytännönläheisyyttä, jossa opiskelijat sekä opettavat että oppivat toisiltaan. Kurssilla käytetään materiaaleja ("triggereitä"), jotka opiskelijat valitsevat oman kielitasonsa ja kiinnostuksen kohteidensa perusteella. Nämä materiaalit tarjoavat käytännöllisiä lähtökohtia keskusteluille, toiminnalle sekä kielen ja kulttuurin syvemmälle tutkimiselle. Kurssilla käytetään seuraavia opetusmenetelmiä:
- Vertaisoppiminen: Kielitaitoisemmat opiskelijat ohjaavat kumppaneitaan opettamalla ja näyttämällä, miten kieltä käytetään luonnollisesti ja tehokkaasti.
- Yhteistoiminnallinen oppiminen: Kaikki toimivat vuorotellen sekä opettajana että oppijana. Opiskelijat jakavat ideoita, ratkovat ongelmia ja kehittävät taitojaan yhdessä.
- Tekemällä oppiminen: Harjoittelu on keskeistä. Toiminnalliset harjoitukset, kuten roolipelit, keskustelut ja tehtävät, tekevät oppimisesta käytännönläheistä ja innostavaa.
- Tarinoiden kertominen: Tarinoiden jakaminen auttaa harjoittelemaan kieltä ja oppimaan toisten kulttuureista merkityksellisellä tavalla.
- Joustava oppiminen: Kurssi mukautuu kunkin opiskelijan tahtiin, tyyliin ja tavoitteisiin. Valittuja materiaaleja ("triggers") hyödyntäen opiskelijat keskittyvät kehittämään juuri niitä taitoja, joita haluavat parantaa, tehden oppimisesta henkilökohtaista ja tehokasta.
Oppimateriaalit
Materiaalit ovat opiskelijoiden valitsemia ja mukautettuja heidän kielitaitotasoonsa ja oppimistarpeisiinsa. TUNI Moodlessa (https://moodle.tuni.fi) on saatavilla ohjeita materiaalien valintaan eri kielitasojen mukaan. Opiskelijat voivat hyödyntää näitä "triggers"-materiaaleja oppimisensa tukena ja rikastuttamisessa. Sisältö voi sisältää käytännönläheisiä aiheita, kuten sanastoa arkipäivän toiminnoista, kuten ruoanlaitosta, ostoksilla käymisestä tai muista relevantista teemoista, riippuen opiskelijan taitotasosta ja tavoitteista. Tämä lähestymistapa varmistaa, että materiaalit ovat helposti saatavilla ja suoraan sovellettavissa todellisiin tilanteisiin, edistäen tehokasta kielitaidon kehittämistä merkityksellisessä kontekstissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijat laativat alustavan suunnitelman oppituntia varten, jossa määritellään keskeiset tekijät, kuten ajankohta, paikka ja sisältö. Tämä suunnitelma toimii perustana, varmistaen, että oppimistavoitteet, opetusmenetelmät ja käytännön järjestelyt ovat hyvin koordinoituja ja räätälöityjä sekä opettajan että oppijoiden tarpeisiin. Järjestämällä nämä tärkeät osa-alueet etukäteen opiskelijat voivat luoda jäsennellyn ja tehokkaan oppimiskokemuksen, joka maksimoi sitoutumisen ja ymmärryksen.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat pitävät reflektoivaa päiväkirjaa tapaamisistaan kirjaten ylös ajatuksiaan, oivalluksiaan ja oppimiskokemuksiaan. He jakavat nämä pohdinnat nimetyssä blogissa, mikä edistää henkilökohtaista kasvua ja luo yhteisöllisen oppimisympäristön, jossa vertaiset voivat lukea, kommentoida ja osallistua toistensa pohdintoihin. Tämä prosessi ei ainoastaan lisää itsetuntemusta ja kriittistä ajattelua, vaan luo myös yhteisen tilan palautteelle ja jatkuvalle oppimiselle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat voivat ansaita 1–5 opintopistettä riippuen heidän sitoutumisestaan ja työmäärästään. Yksi opintopiste vastaa kolmen (3) "triggers"-materiaalin käsittelyä, joten kahden opintopisteen saamiseen tarvitaan 6 triggeriä ja niin edelleen.
Kurssin suorittamiseen kuuluu lisäksi osallistuminen kymmeneen (10) tapaamiseen ja kymmenen (10) reflektoivan blogikirjoituksen julkaiseminen. Jokainen tapaaminen tarjoaa mahdollisuuden käytännön oppimiseen ja soveltamiseen, kun taas blogikirjoitukset antavat tilaa pohdinnalle, analyysille ja henkilökohtaiselle kasvulle. Tämä selkeä rakenne varmistaa, että opiskelijat sitoutuvat aktiivisesti kurssin sisältöön, osoittavat oppimisensa etenemisen jatkuvan reflektion kautta ja räätälöivät työnsä opintopistevaatimusten mukaiseksi.
Kansainvälisyys
Koska suurin osa opiskelijoista on kansainvälisiä tai vaihto-opiskelijoita ja mukana on vain muutamia paikallisia suomalaisia osallistujia, kurssi tarjoaa rikkaan kansainvälisen ja kulttuurienvälisen viestinnän kokemuksen. Tämä monimuotoinen oppimisympäristö edistää kulttuurien välistä vaihtoa, lisää globaalia tietoisuutta ja kehittää opiskelijoiden kykyä viestiä tehokkaasti eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa. Kurssi ei ole pelkästään akateeminen projekti, vaan arvokas mahdollisuus oppia ja kehittyä kulttuurienvälisessä kontekstissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi alkaa, kun opiskelijat muodostavat parit tai ryhmät yhteistä oppimista ja opettamista varten. Sen jälkeen jokainen opiskelija laatii suunnitelman oppimistavoitteista, tuntien rakenteesta ja aikataulusta. Suunnitelma palautetaan hyväksyttäväksi. Hyväksynnän jälkeen kurssi käynnistyy, ja opiskelijat vuorottelevat opettajina ja oppijoina.
Kurssi noudattaa lukukauden aikataulua ja päättyy lukukauden lopussa, jolloin opiskelijat voivat suorittaa kaikki tehtävät annetussa ajassa.