Grundkurs i svenska för teknikbranschenLaajuus (3 op)
Tunnus: NV00HG64
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan.
Opiskelija osaa kielen keskeiset rakenteet sekä perussanastoa.
Opiskelija selviytyy arkielämän tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
• Työelämään valmentavia suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita
• Tekniikan alan yleistermistöä
• Kieliopin perusteita
Esitietovaatimukset
Peruskoulun ruotsin oppimäärä.
Lisätiedot
Riittävä suomen kielen taito; läsnäolovelvoite: 80% pidetyistä lähiopetustunneista.
Ilmoittautumisaika
09.12.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 12.05.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Katja Kärki
Vastuuhenkilö
Katja Kärki
Ryhmät
-
24RMRakennusalan työnjohto
-
24ARMRakennusalan työnjohto 2024, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan.
Opiskelija osaa kielen keskeiset rakenteet sekä perussanastoa.
Opiskelija selviytyy arkielämän tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
• Työelämään valmentavia suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita
• Tekniikan alan yleistermistöä
• Kieliopin perusteita
Esitietovaatimukset (OJ)
Peruskoulun ruotsin oppimäärä.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito; läsnäolovelvoite: 80% pidetyistä lähiopetustunneista.
Aika ja paikka
Lähiopetus 2 oppituntia / vko.
Opetusajankohdat Pakissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen koe (3 tenttikertaa) Examissa aikavälillä xx.xx. - xx.xx.2025.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe Examissa.
Kotitehtävät & Moodleen palautettavat työt; Moodleen palautettavat kotitehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
kirjalliset ja suulliset harjoitukset
kotitehtävät
Exam-tentti
itsenäinen verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopistettä = 81 tuntia työskentelyä
Sisällön jaksotus
Peruskieliopin kertaus, tervehtiminen, voinnin kysyminen, kiittäminen ja siihen vastaaminen, anteeksipyynnöt, mielipiteen ilmaiseminen, itsestä kertominen, lukusanat ja järjestysluvut, (puhelin)aakkoset, päivämäärät ja vuosiluvut, pituus, korkeus, etäisyys, paino, tilavuus, mittayksiköt, teknisen laitteen kuvailu, huoneen kuvailu (esineiden sijainti), opinnot, puhelinruotsi, sähköposti, tapaamisesta sopiminen, matkustaminen, tien kysyminen ja neuvominen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: A2-tason kielitaito
Tavoitteet:
1. Ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen viestintätaidon kehittäminen sekä tekniikan perusterminologiaan tutustuminen
2. Ruotsin peruskieliopin vahvistaminen
3. Valmentautuminen opintojaksoille Svenska för byggmästare - skriftlig & muntlig färdighet.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti itsestään, päiväsuunnitelmistaan, vapaa-ajastaan, harrastuksistaan ja opiskelustaan. Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisia asioita asuntoonsa, asuinpaikkakuntaansa ja oman alan tekniseen laitteeseen liittyen.
Opiskelija kuvailla yksinkertaisesti kohteen geometriaa ja numeerista tietoa. Opiskelija hallitsee ruotsin peruskieliopin heikosti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa keskeisiä asioita itsestään, päiväsuunnitelmistaan, vapaa-ajastaan, harrastuksistaan, opiskelustaan ja autoilusta.
Opiskelija osaa esitellä keskeisiä asioita asunnostaan, asuinpaikkakunnastaan, tietokoneestaan ja kännykästään.
Opiskelija osaa kuvailla kohdetta melko hyvin geometrisesti ja numeerisesti. Opiskelija hallitsee ruotsin peruskieliopin tyydyttävästi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti itsestään, päiväsuunnitelmistaan, vapaa-ajastaan, harrastuksistaan,
opiskelustaan ja autoilusta. Opiskelija osaa esitellä sujuvasti asuntoaan, asuinpaikkakuntaansa, tietokonettaan ja kännykkäänsä.
Opiskelija osaa kuvailla vaikeuksitta kohteen geometriaa ja numeerista tietoa. Opiskelija hallitsee ruotsin peruskieliopin hyvin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 08.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Anne Kerttula
Ryhmät
-
24I253LVI-talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan.
Opiskelija osaa kielen keskeiset rakenteet sekä perussanastoa.
Opiskelija selviytyy arkielämän tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
• Työelämään valmentavia suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita
• Tekniikan alan yleistermistöä
• Kieliopin perusteita
Esitietovaatimukset (OJ)
Peruskoulun ruotsin oppimäärä.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito; läsnäolovelvoite: 80% pidetyistä lähiopetustunneista.
Aika ja paikka
Kevät 2025: 2 oppituntia/vk lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen testi pareittain TAI video yksin viim. xx 2025 (hyväksytty/hylätty)
Kirjallinen koe xx2025 (hyväksytty/hylätty)
Kirjallisen 1. uusinta Exam-tenttinä x/2025
2. uusinta Exam-tenttinä x/2025
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe hyväksytty/hylätty.
Suullinen testi hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä kotitehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
harjoitukset
tentti
itsenäinen verkko-opiskelu
kotitehtävät
Oppimateriaalit
(Joni Sallila) Teknikbiten 1, osittain + sanasto kpl 1-7 Moodlessa
Kielioppikooste + muu materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat 2x45 min./vk lukkarin mukaisesti sekä itsenäinen työskentelyosio = yht. keskimäärin 27 h/op > yht. 81h, joka sisältää myös tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Peruskieliopin kertaus, itsestään kertominen, lukusanat ja järjestysluvut, vieraan vastaanottaminen, päiväsuunnitelmasta keskusteleminen, desimaali- ja murtoluvut, päivämäärät ja vuosiluvut, pituus, korkeus, etäisyys, paino, tilavuus,
kaksi- ja kolmiulotteiset geometriset hahmot, paikkakunnasta kertominen, yleisiä paikkoja kaupungissa, televisio/radio/musiikki, liikuntaharrastukset, mittaaminen, mittayksiköitä, liikkeen suunnan kuvailu, opiskelu, puhelinruotsi, tapaamisesta sopiminen, voinnin kysyminen, ravintolassa, matkustaminen, asunnon kuvailu, tekniikan sanastoa.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: A2-tason kielitaito
Tavoitteet:
1. Ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen viestintätaidon kehittäminen sekä tekniikan perusterminologiaan tutustuminen
2. Ruotsin peruskieliopin vahvistaminen
3. Valmentautuminen opintojaksolle Svenska för teknikbranschen (muntlig, skriftlig)
Lähiopetuksen läsnäolovaatimus: n. 80 %.
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa:
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Anne Kerttula
Ryhmät
-
24I254Sähköinen talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan.
Opiskelija osaa kielen keskeiset rakenteet sekä perussanastoa.
Opiskelija selviytyy arkielämän tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö (OJ)
• Työelämään valmentavia suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita
• Tekniikan alan yleistermistöä
• Kieliopin perusteita
Esitietovaatimukset (OJ)
Peruskoulun ruotsin oppimäärä.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito; läsnäolovelvoite: 80% pidetyistä lähiopetustunneista.
Aika ja paikka
Kevät 2025: 2 oppituntia/vk lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suullinen testi pareittain TAI video yksin viim. xx 2025 (hyväksytty/hylätty)
Kirjallinen koe xx2025 (hyväksytty/hylätty)
Kirjallisen 1. uusinta Exam-tenttinä x/2025
2. uusinta Exam-tenttinä x/2025
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen koe hyväksytty/hylätty.
Suullinen testi hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä kotitehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
harjoitukset
tentti
itsenäinen verkko-opiskelu
kotitehtävät
Oppimateriaalit
(Joni Sallila) Teknikbiten 1, osittain + sanasto kpl 1-7 Moodlessa
Kielioppikooste + muu materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat 2x45 min./vk lukkarin mukaisesti sekä itsenäinen työskentelyosio = yht. keskimäärin 27 h/op > yht. 81h, joka sisältää myös tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Sisällön jaksotus
Peruskieliopin kertaus, itsestään kertominen, lukusanat ja järjestysluvut, vieraan vastaanottaminen, päiväsuunnitelmasta keskusteleminen, desimaali- ja murtoluvut, päivämäärät ja vuosiluvut, pituus, korkeus, etäisyys, paino, tilavuus,
kaksi- ja kolmiulotteiset geometriset hahmot, paikkakunnasta kertominen, yleisiä paikkoja kaupungissa, televisio/radio/musiikki, liikuntaharrastukset, mittaaminen, mittayksiköitä, liikkeen suunnan kuvailu, opiskelu, puhelinruotsi, tapaamisesta sopiminen, voinnin kysyminen, ravintolassa, matkustaminen, asunnon kuvailu, tekniikan sanastoa.
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: A2-tason kielitaito
Tavoitteet:
1. Ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen viestintätaidon kehittäminen sekä tekniikan perusterminologiaan tutustuminen
2. Ruotsin peruskieliopin vahvistaminen
3. Valmentautuminen opintojaksolle Svenska för teknikbranschen (muntlig, skriftlig)
Lähiopetuksen läsnäolovaatimus: n. 80 %.
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa:
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.