Suomen kielen suullinen taitoLaajuus (1 op)
Tunnus: NV00FS45
Laajuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opinnot ovat opiskelijalle, jonka koulusivistyskieli on ruotsi. Kurssitoteutukselta saamansa arvosanan mukaan määrittyy hänen suullisesta suomen kielen taidostaan tutkintotodistuksen kielilausekkeeseen merkittävä arvosana (1–3 tyydyttävä, 4–5 hyvä).
Sisältö
Käytännössä opiskelija suorittaa opintonsa oman tutkinto-ohjelmansa suomen kielen ja viestinnän kurssilla tai niiden puuttuessa suomen kielen opettaja arvioi hänen taitonsa erikseen testaamalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää pääkohdat selkeästä ja melko hitaasta yleiskielisestä puheesta, jossa käsitellään häntä henkilökohtaisesti kiinnostavia tai ajankohtaisia asioita. Suullisessa vuorovaikutuksessa hän selviää useimmista tilanteista, ja hän pystyy osallistumaan valmistautumatta keskusteluun aiheista, jotka ovat hänelle tuttuja, kiinnostavia tai arkielämään liittyviä. Hän osaa tuottaa puhetta liittäen yhteen ilmauksia yksinkertaisella tavalla. Hän kykenee perustelemaan ja selittämään lyhyesti mielipiteitään ja suunnitelmiaan. Hän pystyy pitämään ymmärrettävästi esityksen omaan ammattialaansa liittyvästä aiheesta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää pitkähköä puhetta ja luentoja. Hän pystyy seuraamaan monipolvista perustelua, jos aihe on suhteellisen tuttu. Hän viestii niin sujuvasti ja spontaanisti, että säännöllinen yhteydenpito syntyperäisten puhujien kanssa on mahdollista ilman, että kumpikaan osapuoli kokee sen hankalaksi. Hän pystyy osallistumaan aktiivisesti tutuista aihepiireistä käytävään keskusteluun, esittämään näkemyksiään ja puolustamaan niitä. Hänen puheessaan tulevat esiin selkeät, yksityiskohtaiset kuvaukset hyvinkin erilaisista, itseään kiinnostavista aiheista. Hän kykenee selittämään näkökantansa johonkin ajankohtaiseen kysymykseen ja esittämään eri vaihtoehtojen edut ja haitat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää pitkähköä puhetta silloinkin, kun sitä ei ole muotoiltu selkeästi ja kun asioiden välisiin suhteisiin vain viitataan eikä niitä ilmaista täsmällisesti. Hän pystyy ilmaisemaan ajatuksiaan sujuvasti ja spontaanisti juurikaan tarvitsematta hakea ilmauksia. Hän osaa käyttää kieltä joustavasti ja tehokkaasti sosiaalisiin ja ammatillisiin tarkoituksiin. Hän osaa muotoilla ajatuksiaan ja mielipiteitään täsmällisesti ja liittää oman puheenvuoronsa taitavasti muiden puhujien puheenvuoroihin. Puheen tuottaminen ilmenee selkein ja yksityiskohtaisin kuvauksin monipolvisista aiheista. Hän osaa myös kehitellä keskeisiä näkökohtia sekä rakentaa oman puhe-esityksensä aloituksineen, käsittelyjärjestyksineen ja lopetuksineen onnistuneeksi kokonaisuudeksi.