Svensk kommunikation och affärskulturLaajuus (3 op)
Tunnus: N-00FB70
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Studenterna får svar på frågor som:
- Vad är nationell kultur, och vad har det för konsekvenser på hur vi kommunicerar?
- Vad är den svenska nationalkaraktären?
- Vad är typiskt för svensk kultur?
Inom muntlig kommunikation behandlas: presentationer, kundmöten, ekonomi.
Inom skriftlig kommunikation behandlas: brev och e-post, rapporter, protokoll och mötesanteckningar
Sisältö
Kursveckan innehåller lektioner, diskussioner, övningar och studiebesök med fokus i svenska språket samt kulturen i de deltagande partnerländerna Sverige, Finland och Estland.
Studenterna får träffa nativa svenskar, vilket gör det lättare för dem att kommunicera på svenska i verkliga affärslivet i framtiden.
Studenterna får i uppgift att göra en förberedande gruppuppgift i anslutning till kursinnehållet som de presenterar i början på kursen.
Under kursen skriver studenterna 2 studiedagböcker:
1. Resedagbok - intryck och reflektioner (1 sida per dag).
2. En kort uppsats om de språkliga ett interkulturella frågorna som du upplevt under studieveckan. (1 sida per dag).