Siirry suoraan sisältöön

Svensk kommunikation och affärskulturLaajuus (3 op)

Tunnus: N-00FB70

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Studenterna får svar på frågor som:

- Vad är nationell kultur, och vad har det för konsekvenser på hur vi kommunicerar?

- Vad är den svenska nationalkaraktären?

- Vad är typiskt för svensk kultur?

Inom muntlig kommunikation behandlas: presentationer, kundmöten, ekonomi.

Inom skriftlig kommunikation behandlas: brev och e-post, rapporter, protokoll och mötesanteckningar

Sisältö

Kursveckan innehåller lektioner, diskussioner, övningar och studiebesök med fokus i svenska språket samt kulturen i de deltagande partnerländerna Sverige, Finland och Estland.

Studenterna får träffa nativa svenskar, vilket gör det lättare för dem att kommunicera på svenska i verkliga affärslivet i framtiden.

Studenterna får i uppgift att göra en förberedande gruppuppgift i anslutning till kursinnehållet som de presenterar i början på kursen.

Under kursen skriver studenterna 2 studiedagböcker:

1. Resedagbok - intryck och reflektioner (1 sida per dag).

2. En kort uppsats om de språkliga ett interkulturella frågorna som du upplevt under studieveckan. (1 sida per dag).