Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus ja kehittäminen työelämässäLaajuus (5 op)

Tunnus: NY00GN70

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
• osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
• osaa analysoida käyttämänsä aineiston
• osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja eettisyyden
• osaa muodostaa johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja raportoida niistä tarkoituksenmukaisesti osana opinnäytetyöraporttia
• osaa huomioida koko tutkimusprosessin ajan, että opinnäytetyö pyrkii vastaamaan työelämän kehittämistarpeisiin

Sisältö

• laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja niiden taustat
• konstruktiivinen tutkimus, tapaus- ja toimintatutkimus
• laadulliset aineistot ja niiden analysointi teema- ja sisällönanalyysien periaatteilla
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• vakuuttava raportointi ja johtopäätökset

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
• soveltaa laadullista lähestymistapaa tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuskysymyksen muotoilussa, aineiston määrittelyssä, hankinnassa ja analyysissa sekä tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden arvioinnissa.
• perustella tutkimusprosessissa tehtäviä ratkaisuja, myös eettisyyden ja luotettavuuden näkökulmasta.
• hallitsee teema- tai sisällönanalyysin käytännössä
• nimetä toimintatutkimuksen ja muiden kehittämistutkimusten periaatteita

Ilmoittautumisaika

17.06.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

16.09.2024 - 18.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 120

Opettaja
  • Sini Jokiniemi
  • Irja Nieminen
Ryhmät
  • 24YAMK
    Ylempi AMK, yhteiset opinnot
  • 25YAMK
    Ylempi AMK, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
• ymmärtää laadullisia ja toiminnallisia menetelmiä sisältävän kehittämisen prosessin
• osaa valita ja/tai hankkia aiheen mukaiset aineistot ja menetelmät
• osaa analysoida käyttämänsä aineiston
• osaa arvioida tuottamansa analyysin luotettavuuden ja eettisyyden
• osaa muodostaa johtopäätöksiä tulosten pohjalta ja raportoida niistä tarkoituksenmukaisesti osana opinnäytetyöraporttia
• osaa huomioida koko tutkimusprosessin ajan, että opinnäytetyö pyrkii vastaamaan työelämän kehittämistarpeisiin

Sisältö (OJ)

• laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja niiden taustat
• konstruktiivinen tutkimus, tapaus- ja toimintatutkimus
• laadulliset aineistot ja niiden analysointi teema- ja sisällönanalyysien periaatteilla
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• vakuuttava raportointi ja johtopäätökset

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija osaa
• soveltaa laadullista lähestymistapaa tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuskysymyksen muotoilussa, aineiston määrittelyssä, hankinnassa ja analyysissa sekä tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden arvioinnissa.
• perustella tutkimusprosessissa tehtäviä ratkaisuja, myös eettisyyden ja luotettavuuden näkökulmasta.
• hallitsee teema- tai sisällönanalyysin käytännössä
• nimetä toimintatutkimuksen ja muiden kehittämistutkimusten periaatteita

Aika ja paikka

Kurssin toteutusaika16.09.2024 - 18.05.2025. Opiskelija suorittaa kurssia oman aikataulunsa mukaisesti. Kurssin aikana opiskelijan tulee osallistua yhteen etänä toteutettavaan work shopiin (pakollinen läsnäolo). Workshopissa harjoitellaan aineiston analysointia.

Syyslukukauden 2024 vaihtoehtoiset work shop -päivät ovat (sama sisältö, osallistuminen yhteen):
15.11.2024 klo 13-17
28.11.2024 klo 15-19

Kevätlukukauden 2025 vaihtoehtoiset work shop -päivät ovat (sama sisältö, osallistuminen yhteen):
20.2.2025 klo 15-19
20.3.2025 klo 15-19
3.4.2025 klo 15-19

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen verkko-opiskelu ja osallistuminen yhteen work shopiin etänä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavilla kurssin Moodlen sivustolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op:tä mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Kurssin Moodlessa on nähtävillä kurssin jaksotus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ilmoittautuessasi opintojaksolle. Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus mahdollisimman pian ilmoittautumisesi jälkeen ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksestään ennen opintojakson alkamista.