Esihenkilötyön lähtökohdatLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00DP33
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.
Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.
Sisältö
Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Ilmoittautumisaika
02.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Milja Valtonen
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
25AVOHRPHR- ja palkkahallinnon asiantuntija, ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.
Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.
Sisältö (OJ)
Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 01.01.2026
Ajoitus
01.01.2026 - 31.05.2026
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Liiketalous Virtuaalihenkilö
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
25AVOHRP2HR- ja palkkahallinnon asiantuntija, ryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.
Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.
Sisältö (OJ)
Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Milja Valtonen
Ryhmät
-
24AVOHRPHr- ja palkkahallinnon asiantuntija
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.
Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.
Sisältö (OJ)
Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Aika ja paikka
Etäopetus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
etäopetus joka pitää sisällään ryhmätöitä
Oppimateriaalit
Etäopetuksen materiaali, opintojaksolla suosteltava kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Ilmoittautumisaika
10.06.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Milja Valtonen
Ryhmät
-
24AVOHRP2HR- ja palkkahallinnon asiantuntija, ryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.
Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.
Sisältö (OJ)
Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Aika ja paikka
verkko-opetus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
etäopetus, joka pitää sisällään ryhmätyöskentelyä
Oppimateriaalit
opintojaksolla suositeltava kirjallisuus ja materiaalit
Ilmoittautumisaika
02.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
13.03.2024 - 08.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Wilska
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
23AVOHRPHR- ja palkkahallinnon osaaja, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.
Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.
Sisältö (OJ)
Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Aika ja paikka
Toteutuksella on kolme tapaamista.
Toteutus alkaa 15.3.2024, jolloin on ensimmäinen zoom-kontaktikerta.
Toinen Zoom-luento on 10.4.
Kurssin viimeinen kotaktikerta on 8.5.
Tapaamiset pyritään myös nauhoittamaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävä ja sen esitys 50%
Yksilötehtävä (aloittavan esihenkilön työkalupakki) 50 %
Myöhästyminen tehtävien palautuksissa laskee kurssin kokonaisarvosanaa max. yhdellä numerolla
Arviointiasteikko on 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä käytetään mm. etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Kurssin aiheista luentoaineistoja ja muuta materiaalia kurssin moodlessa.
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
Hyppänen Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä
Lämsä Anna-Maija: Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Viitala Riitta: Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Pekka Järvinen: Miten johtaa ihmistä - 102 ohjetta esimiehelle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 50%
Tiimityöskentely 40%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ryhmätehtävän parissa.
Kansainvälisyys
Osa kurssin vapaaehtoisesta lisämateriaalista on kansainvälistä (englanniksi)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei tehtävien palautusta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa esihenkilötyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esihenkilötyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa esihenkilötyön eri osa-alueita. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä menettelytapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää esihenkilötyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita. Hän pystyy kehittämään esihenkilötyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Ilmoittautumisaika
02.11.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
02.01.2023 - 16.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Toni Lehtimäki
- Milja Valtonen
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
22AVOHRPHR- ja palkkahallinnon osaaja, ryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.
Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.
Sisältö (OJ)
Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Arviointiasteikko
0-5