Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen aivoterveyden edistäminen terveydenhoitajatyössäLaajuus (3 op)

Tunnus: NN00GQ02

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- syventää osaamista aivoterveyteen vaikuttavista tekijöistä
- syventää osaamista koululaisen aivoterveyden edistämisestä

Sisältö

- Keskeiset aivoterveyteen vaikuttavat tekijät
- Terveydenhoitajan rooli aivoterveyden edistämisessä kouluyhteisössä
- Koululaisen aivoterveyden edistäminen vastaanottotyössä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus

- opiskelija tietää keskeiset koululaisen aivoterveyteen vaikuttavat tekijät
- opiskelija tietää ja hallitsee roolinsa terveydenhoitajana aivoterveyden edistämisessä kouluyhteisössä
- opiskelija tuntee keskeiset aivoterveyden edistämisen menetelmät ja osaa kuvata niiden soveltamista kouluterveydenhuollon kontekstissa

Hylätty suoritus:

- opiskelija ei tunnista keskeisiä koululaisen aivoterveyteen vaikuttavia tekijöitä
- opiskelija ei osoita tietävänsä ja ymmärtävänsä rooliaan aivoterveyden edistämisessä kouluyhteisössä
- opiskelija ei tunnista aivoterveyden edistämisen menetelmiä eikä osaa kuvata niiden soveltamista kouluterveydenhuollon kontekstissa

Ilmoittautumisaika

04.01.2024 - 25.11.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 16.12.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Anna Aikasalo
  • Mari Vikman
Vastuuhenkilö

Mari Vikman

Ryhmät
  • 24CAMPUSONLINE
    CAMPUSONLINE
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- syventää osaamista aivoterveyteen vaikuttavista tekijöistä
- syventää osaamista koululaisen aivoterveyden edistämisestä

Sisältö (OJ)

- Keskeiset aivoterveyteen vaikuttavat tekijät
- Terveydenhoitajan rooli aivoterveyden edistämisessä kouluyhteisössä
- Koululaisen aivoterveyden edistäminen vastaanottotyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty suoritus

- opiskelija tietää keskeiset koululaisen aivoterveyteen vaikuttavat tekijät
- opiskelija tietää ja hallitsee roolinsa terveydenhoitajana aivoterveyden edistämisessä kouluyhteisössä
- opiskelija tuntee keskeiset aivoterveyden edistämisen menetelmät ja osaa kuvata niiden soveltamista kouluterveydenhuollon kontekstissa

Hylätty suoritus:

- opiskelija ei tunnista keskeisiä koululaisen aivoterveyteen vaikuttavia tekijöitä
- opiskelija ei osoita tietävänsä ja ymmärtävänsä rooliaan aivoterveyden edistämisessä kouluyhteisössä
- opiskelija ei tunnista aivoterveyden edistämisen menetelmiä eikä osaa kuvata niiden soveltamista kouluterveydenhuollon kontekstissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suoritusta. Oppimistehtäviä opiskelija voi tehdä itsenäisesti suunnittelemassaan aikataulussa, kuitenkin 16.12.2024 mennessä. Kurssialustalta ilmenevät ajankohdat, jolloin opettajat arvioivat oppimistehtäviä ja vievät suoritusmerkintöjä opintojaksosta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty / hylätty

Hyväksytty suoritus vaatii kaikkien tehtävien tekemistä ohjeiden mukaisesti. Viimeisessä tehtävässä opiskelijan tulee osoittaa riittävä osaaminen kurssin tavoitteisiin nähden.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutus on verkkokurssi, joka sisältää monipuolista aineistoa aivoterveydestä ja erilaisia tehtäviä. Opiskelija suorittaa itsenäisesti kurssia oman aikataulun mukaisesti. Kurssi ei sisällä kontaktiopetusta verkossa.

Koulutuksessa käytettävä opetusmateriaali löytyy kurssin Moodle-alustalta. Koulutus ei edellytä itsenäistä tiedonhakua.

Opintojakson suorittaminen edellyttää, että opiskelija työskentelee kouluterveydenhuollossa. Terveydenhoitajaopiskelijat voivat suorittaa opintojakson käytyään kouluterveydenhuoltoon liittyvät opinnot.

Oppimateriaalit

Kaikki tarvittava oppimateriaali löytyy opintojakson Moodle-alustalta. Opintojakson Moodle-alusta löytyy osoitteesta:
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=41848

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu 9 osateemasta, jotka opiskelija voi opintojakson orientaation läpikäytyään suorittaa haluamassaan järjestyksessä. Viimeisenä suoritetaan kurssin päätösosio. Arviointi tapahtuu kokonaisarviointina, eikä osasuorituksia ole mahdollista tehdä erikseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on muutamia vaihtoehtoisia oppimistehtäviä, joista opiskelija voi valita opiskelutilanteeseensa sopivimman. Opintojakson voi suorittaa vain tekemällä kaikki kurssialustalla olevat oppimistehtävät.