Mielen hyvinvointia opiskeluarkeenLaajuus (3 op)
Tunnus: NN00FU45
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on auttaa sinua tunnistamaan hyvinvointiisi vaikuttavia tekijöitä sekä kannustaa hyödyntämään erilaisia menetelmiä ja työkaluja oman hyvinvointisi vahvistamiseksi ja opiskelukykysi kehittämiseksi.
Sisältö
Kurssin jälkeen opiskelija:
- On vahvistanut itsetuntemustaan
- On tunnistanut erilaisia keinoja hyvinvoinnin lisäämiseen ja ylläpitämiseen
- On oivaltanut, mistä itselle mielekäs ja hyvä arki rakentuu
- On harjoitellut itsereflektiota sekä itsenäisesti että verkkokeskustelussa
- On oppinut hyödyntämään käytännönläheisiä keinoja oman hyvinvoinnin, itsestä välittämisen ja itsetuntemuksen lisäämiseen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- Tunnistaa omaan opiskeluhyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä
- Tunnistaa itselleen tärkeitä asioita ja osaa asettaa arvojensa suuntaisia sekä itselleen mielekkäitä tavoitteita
- Tietää erilaisia itselleen sopivia keinoja selvitä opiskeluarjen haasteista
- Osaa reflektoida omia ajatuksiaan ja tunteitaan opintojaksolla osoitettuun aineistoon pohjautuen
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa opiskeluhyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.11.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Elina Champaneri
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Elina Champaneri
Ryhmät
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on auttaa sinua tunnistamaan hyvinvointiisi vaikuttavia tekijöitä sekä kannustaa hyödyntämään erilaisia menetelmiä ja työkaluja oman hyvinvointisi vahvistamiseksi ja opiskelukykysi kehittämiseksi.
Sisältö (OJ)
Kurssin jälkeen opiskelija:
- On vahvistanut itsetuntemustaan
- On tunnistanut erilaisia keinoja hyvinvoinnin lisäämiseen ja ylläpitämiseen
- On oivaltanut, mistä itselle mielekäs ja hyvä arki rakentuu
- On harjoitellut itsereflektiota sekä itsenäisesti että verkkokeskustelussa
- On oppinut hyödyntämään käytännönläheisiä keinoja oman hyvinvoinnin, itsestä välittämisen ja itsetuntemuksen lisäämiseen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija
- Tunnistaa omaan opiskeluhyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä
- Tunnistaa itselleen tärkeitä asioita ja osaa asettaa arvojensa suuntaisia sekä itselleen mielekkäitä tavoitteita
- Tietää erilaisia itselleen sopivia keinoja selvitä opiskeluarjen haasteista
- Osaa reflektoida omia ajatuksiaan ja tunteitaan opintojaksolla osoitettuun aineistoon pohjautuen
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa opiskeluhyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TIETÄMINEN
Opiskelija vahvistaa itsetuntemustaan. Opiskelija tunnistaa erilaisia keinoja hyvinvoinnin lisäämiseen ja ylläpitämiseen. Opiskelija määrittelee oman toimintansa taustalla olevia tekijöitä. Opiskelija asettaa itselleen mielekkäitä tavoitteita. Opiskelija reflektoi omia ajatuksiaan kurssilla osoitettuun aineistoon pohjautuen.
TEKEMINEN
Opiskelija vertailee näkökulmia oman reflektion tueksi viikkoraporteissa sekä verkkokeskustelussa. Opiskelija soveltaa käytännönläheisiä keinoja oman hyvinvointinsa lisäämiseksi ja ylläpitämiseksi.
OLEMINEN
Opiskelija tarkastelee ja arvioi hyvinvointiin liittyviä asioita omasta näkökulmastaan. Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, yksilölliset voimavarat huomioiden. Opiskelija osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Opiskelija osaa antaa ja ottaa palautetta rakentavasti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Valitsemasi hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelma ja siihen liittyvä oppimispäiväkirja / väliraportit.
Elämäntaitokurssi (Nyyti ry): Tarpeet, arvot, tavoitteet, arki, stressi, ajanhallinta, rentoutuminen, ajatukset, tunteet, itsetuntemus ja -tunto, sosiaaliset taidot, ihmissuhteet, voimavarat, unelmat.
TAI
Opiskelu kuin loputon pitäisi (Mielenterveyden keskusliitto): Opiskelumotivaatio, tavoitteiden asettaminen, itseen kohdistuvien odotusten kohtuullistaminen, pelot ja unelmat, jaksaminen arjessa ja opinnoissa, keinot oman hyvinvoinnin edistämiseen.
Valitsemasi kirja (ks. erillinen kirjallisuuslista) ja siihen liittyvä kirjareflektio verkkokeskusteluna.
Opintojakso painottuu itsenäiseen pohdintaan opiskelijan omista lähtökohdista käsin.
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodle-ympäristössä ilmoitettu aineisto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ 3 x 27h = 81h
Valittu verkko-ohjelma 27h
Kirjallisuustehtävä 27h
Itsereflektointi ja vertaisarviointi 27h
Sisällön jaksotus
Itsenäinen eteneminen valitussa hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelmassa, oppimistavoitteet, oppimispäiväkirja tai väliraportit sekä kirjallisuustehtävä (keskustelunaloitus ja kaksi kommentointia toisten reflektioihin).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Vastuuopettajina opettaja Tuija Landström sekä opiskelukykyohjaaja Elina Champaneri.
Opintojaksolla voit löytää itsellesi mieluisia ja sopivia keinoja vahvistaa opiskeluhyvinvointiasi ja opiskelukykyäsi.