Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00FO86

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta
• kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana
• selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa
• arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa
• analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Mitä kasvatus on ja miten sitä jäsennetään kasvatustieteellisessä kirjallisuudessa ja tutkimuksessa?
• Miten erilaiset oppimiskäsitykset liittyvät kasvatukseen?
• Miten kasvu, kehitys ja oppiminen rakentuvat eri ikä- ja elämänvaiheissa?
• Miten näkemykset kasvatuksesta ja oppimisesta ovat muuttuneet?
• Millaisia ovat kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset kytkökset?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija
* Tuntee kasvatustieteen ja kasvatuksen peruskäsitteitä
* Kuvaa ihmisen kasvua ja elämänkaarta
* Tuntee kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja
* Tuntee kasvatuksen yhteiskunnallisia tehtäviä ja tavoitteita

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Soveltaa erilaisia oppimiskäsityksiä oman alansa oppimiseen ja opetukseen
* Arvioi kasvatuksen filosofisia ja historiallisia lähestymistapoja nykypäivän ja opettajan työn näkökulmasta
* Tuo esiin omia vaikutusmahdollisuuksiaan opettajan työssä sekä yksilöllisellä että yhteiskunnallisella tasolla

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Reflektoi omaa kasvatustyötään opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti
* Arvioi itse omaa toimintaansa sekä yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana

Ilmoittautumisaika

13.01.2024 - 28.05.2024

Ajoitus

23.05.2024 - 12.08.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
  • Sirpa Levo-Aaltonen
  • Sanna Brauer
Vastuuhenkilö

Sirpa Levo-Aaltonen

Ryhmät
  • 22OPKOU
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • 24OPE
    Ammatillinen opettajankoulutus 2024
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 22MUPE
    Musiikkipedagogi
  • T3X
    Tampere3
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus
  • 19MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 20MUPE
    Musiikkipedagogi
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta
• kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana
• selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa
• arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa
• analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Mitä kasvatus on ja miten sitä jäsennetään kasvatustieteellisessä kirjallisuudessa ja tutkimuksessa?
• Miten erilaiset oppimiskäsitykset liittyvät kasvatukseen?
• Miten kasvu, kehitys ja oppiminen rakentuvat eri ikä- ja elämänvaiheissa?
• Miten näkemykset kasvatuksesta ja oppimisesta ovat muuttuneet?
• Millaisia ovat kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset kytkökset?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija
* Tuntee kasvatustieteen ja kasvatuksen peruskäsitteitä
* Kuvaa ihmisen kasvua ja elämänkaarta
* Tuntee kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja
* Tuntee kasvatuksen yhteiskunnallisia tehtäviä ja tavoitteita

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Soveltaa erilaisia oppimiskäsityksiä oman alansa oppimiseen ja opetukseen
* Arvioi kasvatuksen filosofisia ja historiallisia lähestymistapoja nykypäivän ja opettajan työn näkökulmasta
* Tuo esiin omia vaikutusmahdollisuuksiaan opettajan työssä sekä yksilöllisellä että yhteiskunnallisella tasolla

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Reflektoi omaa kasvatustyötään opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti
* Arvioi itse omaa toimintaansa sekä yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana

Aika ja paikka

Ajoitus: suoritusaika 23.5.2024-12.8.2024
Moodle-pohja aukeaa 23.5.2024.
Moodle-pohjan tehtävät tulee olla tehtynä 12.8.2024 mennessä.
Moodle-pohja sulkeutuu 19.8.2024.

Aloitus: verkkowebinaarilla KE 29.5.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa,Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.

Ajoitus: suoritusaika 23.5.2024-12.8.2024
Moodle-pohja aukeaa 23.5.2024.
Moodle-pohjan tehtävät tulee olla tehtynä 12.8.2024 mennessä.
Moodle-pohja sulkeutuu 19.8.2024.

Aloitus: verkkowebinaarilla KE 29.5.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.

Oppimateriaalit

Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 27h/op = 135 h

Sisällön jaksotus

Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen keväällä ajalla 23.5.2024-12.8.2024 (aloituswebinaariin osallistuminen on pakollinen). Osaamistavoitteet jaettu teemoihin, jotka esillä Moodle-pohjassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojen hyväksiluvussa mahdollista huomioida yliopistossa suoritettu kasvatustieteen perusopinnot (25 op) -opintokokonaisuus. Ota yhteys opinto-ohjaajaan Ville Nevalaiseen.

Jos opiskelijalla on aiemmin tai muulla tavalla hankittua osaamista opintojaksoon liittyen ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.


Jos opiskelija on suorittanut vain osittain kasvatustieteen perusopintoja ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.

Osaamisen osoittamisesta tulee alustavasti tiedustella vastuuopettajalta ensin ennen hakemusta ja mahdollinen hakemus tulee olla tehtynä 28.5.2024 mennessä ja siihen liittyvä osaamisen näyttö tulee olla tehtynä opintojakson päättyessä eli 12.8.2024.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.

Kansainvälisyys

Ei. Aihepiiristä löytyy myös englanninkielisiä lähteitä, joita opiskelija voi etsiä ja käyttää. Kurssi on suomenkielinen.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta 
- kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana
- selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa
- arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa 
- analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana.

Ilmoittautumisaika

13.01.2024 - 22.05.2024

Ajoitus

15.05.2024 - 12.08.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö

Sirpa Levo-Aaltonen

Ryhmät
  • 24E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 22E2
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
  • 22E1
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
  • T3X
    Tampere3
  • 23E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
  • VAPAA
    Vapaasti valittavat opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta
• kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana
• selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa
• arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa
• analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Mitä kasvatus on ja miten sitä jäsennetään kasvatustieteellisessä kirjallisuudessa ja tutkimuksessa?
• Miten erilaiset oppimiskäsitykset liittyvät kasvatukseen?
• Miten kasvu, kehitys ja oppiminen rakentuvat eri ikä- ja elämänvaiheissa?
• Miten näkemykset kasvatuksesta ja oppimisesta ovat muuttuneet?
• Millaisia ovat kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset kytkökset?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija
* Tuntee kasvatustieteen ja kasvatuksen peruskäsitteitä
* Kuvaa ihmisen kasvua ja elämänkaarta
* Tuntee kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja
* Tuntee kasvatuksen yhteiskunnallisia tehtäviä ja tavoitteita

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Soveltaa erilaisia oppimiskäsityksiä oman alansa oppimiseen ja opetukseen
* Arvioi kasvatuksen filosofisia ja historiallisia lähestymistapoja nykypäivän ja opettajan työn näkökulmasta
* Tuo esiin omia vaikutusmahdollisuuksiaan opettajan työssä sekä yksilöllisellä että yhteiskunnallisella tasolla

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Reflektoi omaa kasvatustyötään opettajan eettisten periaatteiden mukaisesti
* Arvioi itse omaa toimintaansa sekä yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana

Aika ja paikka

Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning).

Learning environment (Moodle) of this course will be available from 15th May, 2024. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar: 23rd May, 2024 from 6 pm to 8:30 pm
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 12th August 2024. Notice that this Moodle LMS will be closed by 19th August 2024.

After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

There are no exams for this course.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teacher, self and peer assessment of activities completed. Assessment according to the criteria given in the Moodle LMS for assessed tasks.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Target Group: For students of Professional Teacher Education, who are in the English Programme of TAOK, and also for students of TAMK Open UAS.

Individual and collaborative tasks, including readings, video lectures, assignments, reflection etc. online using synchronous and asynchronous technologies. Students are expected to reflect upon their learning and be active participants in their own learning.

Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning).

Learning environment (Moodle) of this course will be available from 15th May, 2024. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar: 23rd May, 2024 from 6 pm to 8:30 pm
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 12th August 2024. Notice that this Moodle LMS will be closed by 19th August 2024.

After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.

Oppimateriaalit

Materials will be provided online in the Moodle LMS and are expected to be supplemented by the student’s own research and enquiry based learning.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

This is a 5 ECTS course. 5x27 hours = approx 135 hours.

Sisällön jaksotus

The contents are divided into 5 themes (see Moodle LMS).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Not applicable.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Students will link theory with practice for use in authentic learning environments. The development of an individual professional identity is a core component of the program. This identity and the beliefs formed and identified about teaching and learning shape the practice of the developing educator.

Kansainvälisyys

Theories and practice examined will take account of a wide range of international perspectives, including those brought to the cohort by the participants themselves.

Lisätietoja opiskelijoille

The aim of the basic studies in education is to improve teacher students understanding of the phenomena they encounter in their work as teachers.

Learning objectives: Teacher student

- knows key concepts and phenomena of education science and research and use them to explain learning
- is familiar with different conceptions of learning and can use them as tools for development and apply them in their own field and in developing their own teacher's creed
- evaluates the philosophy behind ethical and value questions in teachers’ work and is able to see their own work as a part of a historical and philosophical continuum
- explains the significance of a person’s growth and life cycle in teaching and education
- analyzes the societal responsibilities of an education system and their own role as a teacher in exerting influence in society.