Anturifysiikka ja signaalit (5op)
Opintojakson tunnus: C-10122-BBT--036
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Tampereen yliopisto
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa nimetä tärkeimmät antureissa käytettävät materiaalit ja määritellä niiden kautta antureiden fysikaaliset toimintaperiaatteet. Hän osaa luokitella anturit ja esittää ne johdonmukaisella tavalla energiamuuntimina. Opiskelija kykenee antamaan esimerkkejä erilaisista anturirakenteista ja ymmärtämään ja analysoimaan niiden kanssa käytettyjä mittauskytkentöjä ja -vahvistimia aika- ja taajuustasossa. Opiskelija osaa käyttää tavanomaisimpia aika- ja taajuustason työkaluja mittaussignaalien analysointiin. Opiskelija ymmärtää, miten häiriöt ja kohina kytkeytyvät mittaukseen. Opiskelija osaa käyttää mittauskorttia anturidatan keruussa. Opiskelija hallitsee antureihin ja niiden signaaleihin liittyvät tärkeimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa antureita erilaisiin mittauksiin sekä pystyy arvioimaan mittaustuloksen luotettavuutta.
Sisältö
YdinsisältöAntureiden fysikaaliset perusteet ja antureiden luokittelu Mittausketjun ymmärtäminen sarjana energiamuunnoksia Yleisimmät anturimateriaalit ja -tyypit (puolijohteet, pietsosähköiset, pietsoresistiiviset, optiset, magneettiset, kapasitiiviset, ultra-ääni, mikromekaaniset)Anturidatan keruu ja signaalin muokkaus/anturin liittäminen lukuelektroniikkaanSuodatuksen ja mittausjärjestelmän äärellisen kaistanleveyden vaikutus mittaussignaaliinMittauskytkentöjen analysoinnissa käytettävät työkalutTavallisimmista antureista vähintään siirtymä-, kiihtyvyys-, voima-, paine-, ja lämpötila-anturit, elektrodit sekä kemialliset anturitKohina ja häiriötAnturisignaalien analysointi aika- ja taajuustasossaKokeellisten tulosten raportointiMittauskortin käyttöTäydentävä tietämysKohinan ja häiriöiden kytkeytyminen sekä rajoittaminen Yhteys aika- ja taajuustason signaalien ja signaalianalyysityökalujen välilläErityistietämysEri tyyppiset AD-muuntimetIntegroidut rakenteet
Lisätiedot
Opintojakson opiskelijamäärää voidaan joutua rajaamaan. Etusijalla ovat tutkinto-ohjelman omat opiskelijat.Osasuoritusten pitää liittyä samaan toteutuskertaan.