Toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt (5op)
Opintojakson tunnus: C-10065-SX00EQ70
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Metropolia Ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opiskelija seuraa aktiivisesti toiminnallisuuteen, ihmisten arkeen, hyvinvointiin ja osallistumiseen liittyviä muutoksia ja ilmiöitä. Opiskelija syventyy oman mielenkiintonsa, ammatillisen kehittymisensä ja toimintaterapian tulevaisuuden kannalta keskeisiin muutostekijöihin ja osa-alueisiin. Opiskelija tarkastelee ja arvioi laaja-alaisesti esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenteellisten muutosten, kestävän kehityksen ulottuvuuksien (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen), teknologian, digitalisaation ja tekoälyn kehityksen vaikutuksia toimintaterapiaan ja toimintaterapian asiakasprosesseihin. Opiskelija tarkastelee potilasturvallisuuteen, tietosuojaan ja -turvallisuuteen sekä asiakastyön laatuun, tuloksiin, vaikuttavuuteen ja talouteen liittyvien kysymysten vaikutuksia toimintaterapiaan. Opiskelija ymmärtää jatkuvan kehittämisen tärkeyden toimintaterapiassa.
Sisältö
- Yhteiskunnan ja toimintaterapian ajankohtaiset ilmiöt ja muutokset - Erilaiset palvelujärjestelmät ja niiden muutokset - Kestävän kehityksen ulottuvuudet (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen) - Teknologia, digitalisaatio ja tekoäly - Potilasturvallisuus, tietosuoja ja -turvallisuus - Asiakastyön laatu, tulokset, vaikuttavuus ja talous
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 85 opintopistettä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
ks. opetussuunnitelman liite. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa. Opiskelija: - etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti, - yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä - hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa. - soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa, - toimii asiakaslähtöisesti, - osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä - osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti. - toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa, - toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan, - toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä - kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
ks. opetussuunnitelman liite. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa. Opiskelija: - soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti, - yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä, - arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä - perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla. - soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti ja itsenäisesti - toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa, - ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä - perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti. - toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti, - osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan, - toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä - kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa. Opiskelija: - soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa asiantuntevasti ja monipuolisesti, - yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä ja luo uusia näkökulmia sekä - arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä kriittisesti. - soveltaa ja tuo esiin osaamistaan (moni)ammatillisissa tilanteissa kokonaisvaltaisesti ja vastuullisesti, - pystyy itsenäiseen päätöksentekoon ja toimii ammatillisesti asiakasprosesseissa, - ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia oivaltavasti ja luovasti, - perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia asiantuntevasti sekä - toimii ja tekee valintoja aiemman tiedon pohjalta. - toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa soveltaa niitä eri tilanteissa, - osaa organisoida ja kehittää monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan, - toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi kaikessa toiminnassaan turvallisuuden sekä - kehittää työyhteisöään ja itseään ammattilaisena.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite. Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa. Hyväksytty/ Opiskelija: - etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti, - yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä - hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa. - soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa, - toimii asiakaslähtöisesti, - osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä - osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti. - toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa, - toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan, - toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä - kehittää itseään ammattilaisena. Hylätty/ Opiskelija: - ei hallitse tai arvosta alan tietoa riittävästi ja - käyttää alan käsitteitä puutteellisesti. - ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja (esim. päätöksentekotaidot ja palveluprosessien tuntemus), - ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti, - ei sovella oppimaansa käytäntöön riittävästi, - ei reflektoi omaa toimintaansa. - ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi, - ei toimi työyhteisössä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.