Digital transformation in healthcare (5op)
Opintojakson tunnus: C-02504-YS00BV67
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on syventää ymmärrystäsi siitä, miksi terveydenhuollon ammattilaisten tulee osallistua terveydenhuollon digitaaliseen muutokseen. Tavoitteena on myös lisätä tietämystäsi digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisestä asiantuntijuusalueesi kehittämisessä ja johtamisessa. Opintojakson jälkeen osaat analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Osaat tunnistaa digitaalisten muutosten keskeiset tekijät ja arvioida digitalisaation mahdollisia riskejä ja etuja terveydenhuollossa (esim. tekoäly (AI), kyberturvallisuus). Osaat luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa digitaalisen terveyden (e-health) materiaalia eri potilasryhmille. Lisäksi osaat soveltaa näyttöön perustuvia hoitointerventioita (kuten pelillistämistä, puettavaa teknologiaa, digitaalisia omaseurantatyökaluja ja muita uusia digitaalisia teknologioita) potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Osaat reflektoida ennakkoluuloja ja mahdollisia eettisiä näkökulmia, jotka liittyvät terveydenhuollon digitalisaatioon. Kykenet kouluttamaan työtovereita ja moniammatillisia tiimejä käyttämään ja soveltamaan evidenssiin pohjautuvia digitaalisia sovelluksia.
Sisältö
Terveydenhuollon digitalisaation nykytilan arviointi Avaintekijöiden tunnistaminen terveydenhuollon digitaalisen transformaation taustalla Kansalliset ja kansainväliset säädökset ja standardit terveydenhuollon digitalisaatiossa Digitaalisen transformaation hyötyjen ja haasteiden arviointi potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa e-terveyden (digitaalinen terveydenhuolto) ja m-terveyden (mobiiliterveydenhuolto) ohjausmenetelmät potilasohjauksessa Nousevien digitaalisten teknologioiden kriittinen analyysi (esim. tekoäly, koneoppiminen, kyberturvallisuus, pelillistäminen, eHealth- ja mHealth-sovellukset) potilashoidon ja väestön terveyden parantamiseksi. Terveydenhuollon digitalisaation ja sen muutoksen mahdollisten eettisten näkökulmien arviointi ja reflektointi (esim. palvelujen tasa-arvoinen saavutettavuus, potilastietojen yksityisyys, tiedon omistajuus)
Esitietovaatimukset
Bachelor degree in healthcare, social care, nursing or rehabilitation.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Välttävä Opiskelija tunnistaa digitaalisen muutoksen tarkoituksen terveydenhuollossa ja osaa nimetä keskeiset alueet, joihin digitaalinen muutos vaikuttaa merkittävästi. Opiskelija tunnistaa teknologian ja digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet työelämässä ja ymmärtää, miten digitaalinen muutos voi parantaa terveydenhuollon palvelujen toteuttamista ja tehostaa omaa päivittäistä työskentelyä. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa digitaalisen muutoksen toimijana. Opiskelija osaa toteuttaa e-terveyden ohjausmenetelmiä eri potilasryhmille. 2. Tyydyttävä Opiskelija osaa selittää digitaalisen transformaation käsitteen ja sen soveltamisen terveydenhuollossa, mukaan lukien teknologiat ja strategiat, joita käytetään terveydenhuollon palvelujen parantamiseen, digitaalisen muutoksen avaintekijät sekä digitalisaation mahdolliset riskit ja hyödyt. Opiskelija osaa keskustella digitalisaation mahdollisista riskeistä ja hyödyistä terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa digitaalisessa muutoksessa. Opiskelija osaa arvioida eri potilasryhmille suunnattuja e-terveyden ohjausmenetelmiä ja -materiaaleja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3. Hyvä Opiskelija osaa soveltaa tietoa ja taitoja käytännön tilanteisiin, kuten e-Terveys- ja m-Terveys-palveluiden käyttöönoton suunnitelman laatimiseen. Opiskelija osaa hyödyntää teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia terveydenhuollossa potilashoidon parantamiseksi. Opiskelija osoittaa kykyä analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Opiskelija osaa pohtia omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen transformaation edistämisessä. Opiskelija osaa kehittää ja arvioida eri potilasryhmille suunnattuja e-terveyden ohjausmenetelmiä ja -materiaaleja. 4. Kiitettävä Opiskelija osaa analysoida digitalisaation mahdollisia riskejä ja hyötyjä terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija osaa arvioida näyttöön perustuvia hoitointerventioita, kuten tekoälyn, pelillistämisen ja muiden uusien digitaalisten teknologioiden käyttöä potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti terveydenhuollon digitalisaatioon liittyviä eettisiä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen muutoksen edistämisessä. Opiskelija osaa luoda, kehittää ja arvioida näyttöön perustuvia e-terveyden ja muiden digitaalisten menetelmien ja materiaalien käyttöä eri potilasryhmille suunnatussa ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Erinomainen Opiskelija osaa hyödyntää näyttöön perustuvia tutkimustuloksia kehittääkseen ja soveltaakseen näyttöön perustuvia hoitointerventioita, kuten tekoälyn, pelillistämisen ja muiden uusien digitaalisten teknologioiden käyttöä potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Opiskelija osaa laatia suunnitelman työtovereiden ja moniammatillisten tiimien kouluttamiseksi digitaalisten teknologioiden parhaaseen näyttöön perustuvien käytäntöjen hyödyntämiseen. Opiskelija osaa analysoida omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen muutoksen edistämisessä moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa. Opiskelija osaa luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvia koulutuksellisia e-terveyden ja muiden digitaalisten menetelmien ja materiaalien käyttöä eri potilasryhmille ja heidän omaisilleen.