Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön teoriat ja menetelmät ILaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: 7S00GV43

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään tutkitusti vaikuttaviin asiakastyön menetelmiin. Keskiössä ovat ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus sekä taidelähtöiset menetelmät, joita harjoitellaan toiminnallisesti opintojaksolla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hahmottaa asiakastyön teoreettisen perustan ja kontekstin, tuntee asiakastyön keskeiset teoreettiset lähtökohdat ja jäsennykset sekä osaa pohtia niiden merkitystä asiakastyössä
• tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• tietää dialogisen kohtaamisen perusteet ja osaa hyödyntää dialogisuutta erilaisissa ohjausharjoitustilanteissa yksilöiden ja ryhmien kanssa lähi- ja verkkotapaamisissa
• tunnistaa taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien merkityksen sosionomin työssä osallisuuden, yhteisöllisyyden ja arjen toimintojen edistäjän
• osaa käyttää asiakastyön menetelmiä, välineitä ja/tai työtapoja ammatillisen identiteetin kehittämisessä

Sisältö

• Tutkimukseen perustuviin sosiaalialan työmenetelmiin ja teoriaan tutustuminen
• Ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• Taidelähtöisiin menetelmiin (musiikki, draama, kuvallinen ja liikunnallinen ilmaisu) tutustuminen, elämysten jakaminen ja tunnetyöskentelyn periaatteet
• Soveltavat harjoitukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Siirry alkuun