Siirry suoraan sisältöön

Johdatus IT-alan opintoihin ja tiimityöhönLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 4A00HH71

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on antaa perusvalmiudet itsensä kehittämiseen, tiimissä toimimiseen ja tiimitoiminnan kehittämiseen. Lisäksi tavoitteena on tutustua ICT-alan eri osaamisalueisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää tiimissä toimimisen perusperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaisesti.
• tuntee itsensä tiimitoimijana.
• osaa reflektoida ja kehittää itseään tiimitoimijana.
• osaa kehittää tiimitoimijalle tärkeitä taitoja kuten itseohjautuvuutta, ongelmanratkaisukykyjä, viestintätaitoja, stressinhallintaa ja itsetuntemusta.
• kykenee erottamaan ICT-alan eri osaamisalueita.

Sisältö

• Tiimityön tarkoitus
• Tiimin kehitysaskeleet
• Itsensä tunteminen tiimin jäsenenä
• Tiimityön harjoittelu
• Vuorovaikutus tiimissä
• Tiimiroolit
• Itsensä kehittäminen tiimityöskentelijänä
• Itseohjautuvuuden ja ajankäytön suunnittelu
• Stressinhallintataidot ja niiden soveltaminen
• ICT alana
• ICT-alan ammatilliset vaatimukset ja osaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
• kuvailla omaa toimintaansa tiimissä.
• kuvailla tiimissä työskentelyä.
• kertoa, miten voisi itse kehittyä tiimitoimijana.
• kuvailla ICT-alaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
• analysoida omaa toimintaansa tiimin jäsenenä.
• analysoida tiimin ja sen jäsenien toimintaa.
• kehittää itseään tiimitoimijana.
• kuvailla ICT-alan ammatillisia vaatimuksia ja osaamistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
• analysoida monipuolisesti omaa toimintaansa tiimin jäsenenä vertaamalla kokemuksia esimerkiksi omiin aikaisempiin kokemuksiinsa ryhmä-/tiimityöstä.
• analysoida tiimin ja sen jäsenten toimintaa perustuen esimerkiksi tiimityötaitoihin liittyvään kirjallisuuteen ja omiin kokemuksiinsa tiimityöstä.
• kehittää itseään monipuolisesti eri tiimitoimijalle tärkeiden taitojen osalta.
• kehittää itseään ICT-alan toimijana ja osaajana.

Siirry alkuun