Myyntijohtaja kasvun moottorinaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 3Y00GO74
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Sini Jokiniemi
- Mika Jokinen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kehittää strategisen myynnin osaamista osana arvoa ja kasvua tuottavaa liiketoimintaa. Opintojakso antaa valmiudet myyntistrategian ja -mallien soveltamiselle sekä niiden käytäntöönviennille myyntiorganisaatiossa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää, miten myyntistrategia rakennetaan
• ymmärtää myyntimallien merkityksen osana myyntistrategiaa
• jäsentää myyntijohtajan roolin erityisesti kasvun johtamisessa sekä strategisten muutosten läpiviennissä
• johtaa ja kehittää myyntiä strategisesta näkökulmasta käsin
Sisältö
Myynnin ja kasvun johtaminen moderneissa liiketoimintaympäristöissä
Myyntistrategia ja –mallit
Strategisen myynnin johtajan rooli arvoa tuottavassa myynnissä
Muutosten läpivienti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa myynnin ja kasvun johtamisen keskeisiä piirteitä sekä ymmärtää myyntijohtajan roolin näiden edistäjänä. Opiskelija ymmärtää strategisen myynnin roolin osana kasvua tuottavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa määritellä myyntistrategian ja –mallien olennaiset elementit. Opiskelija osaa nimetä muutosjohtamisen osa-alueita ja tunnistaa muutosjohtamisen merkityksen osana uudistusten läpivientiä myyntiorganisaatiossa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija jäsentää myynnin ja kasvun johtamisen muodostaman kokonaisuuden sekä myyntijohtajan roolin näiden edistämisessä. Opiskelija osaa selittää strategisen myynnin roolia osana kasvua tuottavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa laatia myyntistrategian ja valita sitä tukevat myyntimallit. Opiskelija jäsentää muutosjohtamisen osa-alueet ja osaa selittää muutosjohtamisen vaikutuksia uudistusten läpivientiin myyntiorganisaatiossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida myynnin ja kasvun johtamista sekä suositella sopivia toimintatapoja näistä vastaavalle myyntijohtajalle. Opiskelija osaa monipuolisesti perustella strategisen myynnin vaikutusta liiketoiminnan kasvuun. Opiskelija osaa laatia myyntistrategian ja valita sitä tukevat myyntimallit ennakoiden mahdollisia muutostekijöitä. Opiskelija ymmärtää muutosjohtamisen ja uudistusten läpiviennin väliset yhteydet kokonaisvaltaisesti ja osaa mallintaa erilaisia toimintatapoja muutostilanteisiin.