Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys erilaisissa kuntoutumisen prosesseissaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: NN00GN43

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, koordinoida ja dokumentoida näyttöön perustuvia asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa 
• tuntee eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa huomioida niitä kuntoutusohjauksessa ja kuntoutuksen suunnittelussa

Sisältö

Asiakkaan / kuntoutujan osallisuus, vaikutusmahdollisuudet ja vastuut 
Läheisten ja perheen rooli kuntoutuksessa 
Kuntoutujan rooli ja kumppanuuden rakentaminen
Yksilöllinen kuntoutussuunnitelma
Kuntoutusohjaus – ohjausosaaminen, case management
Kuntoutuksen oikea-aikaisuus
Kuntoutuspalvelujen tarvitsijat eri ikäryhmissä   
Työkykykuntoutus
Kulttuuri osana kuntoutusta 
Eettinen kestävyys
Esteettömyys ja saavutettavuus yksilön tarpeiden kannalta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa kuvata asiakaslähtöisten kuntoutumisprosessien keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä
• osaa arvioida eettisten näkökulmien merkitystä kuntoutusprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa toimia asiakaslähtöisissä kuntoutumisprosesseissa oman ja muiden alojen rajapinnoilla ottaen huomioon erityiskysymyksiä
• arvioi ja kehittää asiakaskeskeistä toimintaa ottaen monipuolisesti huomioon eettisiä näkökulmia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• koordinoi ja kehittää asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa luovasti ja soveltaen
• kehittää eri kuntoutujaryhmien erityiskysymyksiin liittyviä kuntoutuksen toimintatapoja asiakaskeskeisesti
• arvioi kriittisesti ja kehittää asiakaskeskeisyyttä kuntoutumisen prosesseissa eettisiä periaatteita noudattaen

Siirry alkuun