Asiakaslähtöisyys erilaisissa kuntoutumisen prosesseissaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: NN00GN43
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, koordinoida ja dokumentoida näyttöön perustuvia asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa
• tuntee eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä ja osaa huomioida niitä kuntoutusohjauksessa ja kuntoutuksen suunnittelussa
Sisältö
Asiakkaan / kuntoutujan osallisuus, vaikutusmahdollisuudet ja vastuut
Läheisten ja perheen rooli kuntoutuksessa
Kuntoutujan rooli ja kumppanuuden rakentaminen
Yksilöllinen kuntoutussuunnitelma
Kuntoutusohjaus – ohjausosaaminen, case management
Kuntoutuksen oikea-aikaisuus
Kuntoutuspalvelujen tarvitsijat eri ikäryhmissä
Työkykykuntoutus
Kulttuuri osana kuntoutusta
Eettinen kestävyys
Esteettömyys ja saavutettavuus yksilön tarpeiden kannalta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa kuvata asiakaslähtöisten kuntoutumisprosessien keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa eri kuntoutujaryhmiin liittyviä erityiskysymyksiä
• osaa arvioida eettisten näkökulmien merkitystä kuntoutusprosesseissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa toimia asiakaslähtöisissä kuntoutumisprosesseissa oman ja muiden alojen rajapinnoilla ottaen huomioon erityiskysymyksiä
• arvioi ja kehittää asiakaskeskeistä toimintaa ottaen monipuolisesti huomioon eettisiä näkökulmia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• koordinoi ja kehittää asiakaslähtöisiä kuntoutumisprosesseja monialaisissa verkostoissa luovasti ja soveltaen
• kehittää eri kuntoutujaryhmien erityiskysymyksiin liittyviä kuntoutuksen toimintatapoja asiakaskeskeisesti
• arvioi kriittisesti ja kehittää asiakaskeskeisyyttä kuntoutumisen prosesseissa eettisiä periaatteita noudattaen