Siirry suoraan sisältöön

Kuluttajan ja kansalaisten osallistaminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 2Z00GA91

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää kiertotalouden yhteiskunnalliset näkökohdat: kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- osaa arvioida viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia ja tuntee suunnittelun lähtökohdat
- pohtii pakkauksen vaikutusmahdollisuuksia oman kuluttajuuden kautta
- tunnistaa keinot kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen
- ymmärtää erilaisia arvonluotilogiikoita

Sisältö

Kansalaiset kiertotalouden osallisina:
- Pakkausten, kiertotalouden ja yhteiskunnan suhde
- Viestinnän ja sidosryhmien osallistumisen suunnittelu sekä viestintä- ja sitouttamismenetelmien tehokas käyttö ja vaikutusten arviointi

Kuluttajat kiertotalouden osallisina:
-Kuluttajakäyttäytyminen
-Kuluttajaviestintä ja sitoutuminen
-Arvonluonti ja kiertotalous

Ydinkysymyksiä:
-Millainen on yhteiskunnan ja pakkausten kiertotalouden suhde?
-Miten tunnistaa ja käyttää tehokkaita kansalaisten sitouttamismenetelmiä?
-Miten kuluttajan ja pakkauksen vuorovaikutus ohjaa kuluttajakäyttäytymistä?
-Kuinka pakkausratkaisuiden kautta voidaan sitouttaa kuluttajaa pakkausten kiertotalouteen?
-Miten arvonluonti voidaan ottaa huomioon eri sidosryhmien tarpeet huomioiden?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- nimeää kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- osaa kuvata viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia
- tarkastelee pakkauksen vaikutusmahdollisuuksia oman kuluttajuutensa kautta
- tuntee erilaisia menettelytapoja kuluttajan osallistamiseksi pakkausten kiertotalouteen
- tunnistaa ennalta opittuja arvonluontilogiikoita kiertotaloudessa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- selittää kiertotalouden yhteiskunnallisia näkökohtia
- osaa arvioida viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia
- tarkastelee ja arvioi pakkausratkaisun vaikutusmahdollisuuksia erilaisten kuluttajaryhmien kautta
- osaa valita keinoja kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen ja perustella valintansa
- ymmärtää ja soveltaa erilaisia arvonluotilogiikoita erilaisten sidosryhmien tarpeet huomioiden

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- ymmärtää kiertotalouden yhteiskunnalliset näkökohdat laaja-alaisesti: kiertotalouden periaatteet ja hyödyt yhteiskunnalle
- analysoi ja vertailee viestintä- ja sitouttamiskampanjoiden vaikutuksia sekä toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen
- kokeilee uudenlaisia toimintamalleja pakkausratkaisuiden vaikutusmahdollisuuksista kuluttajaan laaja-alaisesti kehittäen samalla sekä omaa, että ryhmän vuorovaikutusta
- yhdistelee ratkaisutapoja luovasti sekä kehittää uusia keinoja kiertotalouden mukaisen kuluttajakäyttäytymisen ohjaamiseen

Siirry alkuun