Asiakkaan omahoidon tukeminen ja ohjaaminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 7L00FX00
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan ohjaamiseen ja omahoidon tukemiseen liittyvissä eettisissä kysymyksissä
• tunnistaa sosiaali-ja terveydenhuollon palveluohjauksen käytön mahdollisuudet
• hyödyntää kolmannen sektorin toimijoiden, järjestöjen ja yhteisöjen tarjoamia mahdollisuuksia asiakkaan omahoidon ohjauksessa
• hyödyntää ajantasaista tutkimusnäyttöä asiakkaan omahoidon ja ohjaamisen tukemisessa
• soveltaa näyttöön perustuvia hoitosuosituksia yksilöiden ja ryhmien ohjaukseen
• soveltaa monipuolisesti oamhoidon ohjaamisen ja tukemisen menetelmiä
• kehittää omahoidon ohjaamisen ja tukemisen käytänteitä ja toimintamalleja
Sisältö
• Eettisyys asiakkaan omahoidon ohjaamisessa ja tukemisessa
• Omahoidon ohjauksen ja tukemisen menetelmät
• Vertaistuki ja kolmannen sektorin rooli
• Palveluohjaus omahoidon tukemisessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja