Siirry suoraan sisältöön

Kansansairauksien kliinisenä asiantuntijana kehittyminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 7L00FF58

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
• soveltaa PEPPA-viitekehystä kliinisen asiantuntijaroolin kehittämisessä
• tarkkailla oman toimintansa laatua ja tuloksia kliinisenä asiantuntijana
• hahmottaa kliinisen asiantuntijan roolin terveyshyötymallin näkökulmasta kansansairauksia sairastavien potilaiden hoidossa

Sisältö

• Asiantuntijana kehittyminen
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan ominaispiirteet ja osaamisvaatimukset
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
• PEPPA-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
• Terveyshyötymalli kansansairauksia sairastavan potilaan tukemisen taustalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Siirry alkuun