Yrkessvenska i vården, muntlig (2op)
Opintojakson tunnus: 7K00FC28
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ohjata erilaisia potilaita suullisesti ruotsin kielellä
- osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
- osaa hyödyntää ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
- pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
- saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen oman alansa sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää sosiaali- ja terveysalan perussanastoa.
- Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin sosiaali- ja terveysalan sanastoa ja käsitteistöä.
- Opiskelija osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi