Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnitLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 7F00EB76
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja ja osaa arvioida muutosta lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyssä
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.
Sisältö
- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna
- osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa
- toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti
- perustelee toiminnan puutteellisesti
- valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
- toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
- perustelee toimintaansa pääosin
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin pääpiirteittäin
- pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn
- valmistautuu opetustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
- harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
- hyödyntää aiemmin oppimaansa
- osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
- harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa
- osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
- valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti
- tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa. Hän ei keskity harjoitteluun ja hänellä on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.