Fysioterapeuttinen tutkiminen, harjoitustunnitLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: 7F00EB42
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää perustellusti fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmiä,
- tietää fysioterapeuttisen tutkimisen merkityksen fysioterapeuttisen diagnoosin määrittämisessä,
- osaa dokumentoida fysioterapeuttisen tutkimisen tuloksia eettisiä periaatteita noudattaen,
- osaa toimia pienryhmässä ja hyödyntää sitä omassa oppimisessaan,
- osaa toimia ensiavun perusteiden mukaisesti ja tietää ensiaputaitojen päivittämisen merkityksen.
Sisältö
- fysioterapeuttisen tutkimisen keinot: haastattelu, havainnointi, mittaaminen ja palpointi sekä niidne kirjaaminen
- hengityksen tutkiminen
- liikuntaelimistön toiminnan (nivelten ja rangan), liikkumisen (kävelyn) analysointi
- tasapainon tutkiminen
- lihasvoiman ja lihasten toimintapituuden tutkiminen
- ensiapuvalmiudet
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Ihminen toimivana kokonaisuutena.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata lihasten toimintaa ja lihastyötapoja eri liikesuorituksissa.
Opiskelija käyttää fysioterapeuttisen tutkimisen keinoja ohjeiden mukaisesti arvioidessaan asentojen, liikkeiden ja liikkumisen luonnetta ja laatua.
Opiskelija palauttaa ryhdin analysointiin ja liikeratojen mittaamisen liittyvät tehtävät sovitussa aikataulussa. Niissä hän osoittaa perehtyneensä useiden henkilöiden fysioterapeuttiseen tutkimiseen erilaisia tutkimisen tapoja käyttäen.
Opiskelija toimii aktiivisesti kaikkien ryhmän jäsenten kanssa.
Opiskelija vastaanottaa palautetta rakentavasti ja omaa toimintaansa kehittäen.
Opiskelija osoittaa osaavansa toimia ensiavun perusteiden mukaisesti ja osaa toimia ensiapua vaativissa tilanteissa.
Hylätty
Opiskelija kuvaa virheellisesti ja perusteettomasti lihasten toimintaa ja lihastyötapoja eri liikesuorituksissa.
Opiskelija ei osaa käyttää kattavasti fysioterapeuttisen tutkimisen keinoja arvioidessaan asentojen, liikkeiden ja liikkumisen luonnetta ja laatua.
Opiskelija ei palauta ryhdin analysointiin ja liikeratojen mittaamisen liittyviä tehtäviä sovitussa aikataulussa. Ajoissa palautetuissa tehtävissä ei ilmene perehtyneisyyttä monipuoliseen fysioterapeuttiseen tutkimiseen.
Opiskelija valikoi tehtäviä ja kumppaneita toimiessaan harjoitustunneilla.
Opiskelija suhtautuu palautteen vastaanottamiseen negatiivisesti.
Opiskelija ei osoita osaavansa toimia ensiavun perusteiden mukaisesti ja eikä osoita osaavansa toimia ensiapua vaativissa tilanteissa.