Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan etiikka ja ammattietiikkaLaajuus (2 op)

Opintojakson tunnus: 7R00DU98

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
-tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
-tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
-tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen

Sisältö

-arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
-erilaiset ihmiskäsitykset
-ihmisoikeudet ja tasa-arvo
-eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
-röntgenhoitajan ammattietiikka

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-tunnistaa sosiaali- ja terveysalan eettiset periaatteet
-osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja röntgenhoitajan eettiset periaatteet
-tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa
-ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja tietää, miten toimitaan sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen ja röntgenhoitajan eettisten periaatteiden mukaisesti
-ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin
-osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillista vastuuta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa
-osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja ja röntgenhoitajan eettisiä periaatteita eri yhteyksissä
-ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin
-osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta

Siirry alkuun