Metsän kasvatus (8op)
Opintojakson tunnus: 6M00DO30
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 8 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
-tietää metsänkasvatuksen periaatteet ja käytänteet
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
-osaa mitata ja laskea keskeiset puustotunnukset sekä metsikkökuvion pinta-alan kartalla ja maastossa
-osaa laskea puustotunnuksiin liittyvät tilastolliset keskiluvut
-osaa arvioida metsikön puumäärän ja harvennuspoistuman
Sisältö
Erilaiset metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset. Puiden ja metsikön mittaus ja puustotunnusten laskenta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia puuston arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa metsänhoitosuosituksia metsänkasvatuksen eri vaiheissa.