Media-alan viestintätaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: 2E00EW08
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan. Opiskelija osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa työryhmissä. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta. Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.
Sisältö
Omien viestintätaitojen osaamisen määritteleminen, arvioiminen ja kehittymistavoitteiden asettaminen, tiimityöroolien tunnistaminen, asiantuntijakirjoitelman laatiminen, ammatillisiin viestintätilanteisiin tutustuminen ja niiden harjoittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- Pystyy nimeämään oman osaamisensa piirteitä ryhmäviestijänä.
- Tunnistaa oman alansa tekstejä ja osaa nimetä ne.
- Osaa laatia suppean ongelmaperustaisen tekstin ohjeiden mukaan ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- Osaa arvioida omaa osaamistaan ryhmän jäsenenä.
- Osaa laatia oman alansa tekstejä ohjeiden mukaisesti.
- Osaa laatia huolellisen ongelmaperustaisen tekstin ja referoida lähdetekstejä sujuvasti, mutta vielä mekaanisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- Osaa nimetä kehittymisen kohteitaan ja keinoja itsensä kehittämiseksi ryhmäviestijänä.
- Osaa soveltaa oman alansa tekstilajeja ja kirjottamisen tapoja tilanteen mukaan.
- Osaa laatia ongelmaperustaisen tekstin, jossa hän osaa yhdistää lähteistä lainattuja ajatuksia omiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
12.01.2024 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 55
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maiju Paldán
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
23MAMedianomi (AMK) 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan. Opiskelija osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa työryhmissä. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta. Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.
Sisältö (OJ)
Omien viestintätaitojen osaamisen määritteleminen, arvioiminen ja kehittymistavoitteiden asettaminen, tiimityöroolien tunnistaminen, asiantuntijakirjoitelman laatiminen, ammatillisiin viestintätilanteisiin tutustuminen ja niiden harjoittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Pystyy nimeämään oman osaamisensa piirteitä ryhmäviestijänä.
- Tunnistaa oman alansa tekstejä ja osaa nimetä ne.
- Osaa laatia suppean ongelmaperustaisen tekstin ohjeiden mukaan ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Osaa arvioida omaa osaamistaan ryhmän jäsenenä.
- Osaa laatia oman alansa tekstejä ohjeiden mukaisesti.
- Osaa laatia huolellisen ongelmaperustaisen tekstin ja referoida lähdetekstejä sujuvasti, mutta vielä mekaanisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Osaa nimetä kehittymisen kohteitaan ja keinoja itsensä kehittämiseksi ryhmäviestijänä.
- Osaa soveltaa oman alansa tekstilajeja ja kirjottamisen tapoja tilanteen mukaan.
- Osaa laatia ongelmaperustaisen tekstin, jossa hän osaa yhdistää lähteistä lainattuja ajatuksia omiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Aika ja paikka
Kirjoitusviestinnän osuus koko ryhmälle lähiopetuksena, luentotila ADA kevätlukukaudella perjantaisin 12.1. alkaen
Puheviestinnän osuus 8.3. alkaen lähiopetuksena kahdelle ryhmälle. Tarkempi aikataulu ja tila ilmoitetaan myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssiin ei kuulu tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman alan asiantuntijatekstien tuottaminen: numeerisesti arvioitava pienoistutkielma 2/3
Puhe-esitys 1/3
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Hyödynnetään mahdollisimman monipuolisia menetelmiä. Oppitunneilla puhutaan paljon: keskustellaan, pidetään puheita ja työskennellään pienryhmissä. Harjaannutetaan itse- ja vertaisarvioinnin taitoja. Oppituntien ulkopuolelle jää huomattava määrä tiedonhankintaa, tekstianalyysia ja suunnittelu- sekä kirjoitustyötä.
Oppimateriaalit
Opettaja linkittää oppimateriaalin Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen kurssi tarkoittaa 5 x 27 (= 135) tuntia opiskelijan työtä. Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti, pareittain ja pienryhmissä. Ammatilliseen viestintään kuuluva aikataulujen noudattaminen on hyvä pitää mielessä.
Sisällön jaksotus
Moodleen rakentuvan rungon mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole, mutta sen sijaan samanaikaisen fiktioprojektin hyödyntäminen .
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osannut tehdä kurssitehtäviä tai jättänyt muusta syystä niitä tekemättä tai
palauttamatta ja/tai hänellä on poissaoloja enemmän kuin 20 %.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- pystyy nimeämään oman osaamisensa piirteitä ryhmäviestijänä
- tunnistaa oman alansa tekstejä ja osaa nimetä ne
- osaa laatia TAMKin raportointiohjeiden mukaisen tekstin, jossa hyödyntää lähteitä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa arvioida ryhmäviestinnän taitojaan
- osaa laatia oman alansa tekstejä ohjeiden mukaisesti.
- osaa laatia huolitellun tekstin ja referoida lähdetekstejä sujuvasti, mutta
vielä mekaanisesti
- tekee tehtävänsä aikataulun mukaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa arvioida ryhmäviestinnän taitojaan sekä kehittää niitä
- osaa soveltaa oman alansa tekstilajeja ja kirjottamisen tapoja tilanteen mukaan
- osaa laatia tekstin, jossa hän osaa yhdistää lähteistä lainattuja ajatuksia
omiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja kieleltään erinomaiseksi kokonaisuudeksi oikean viittaustekniikan halliten.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 12.01.2023
Ajoitus
13.01.2023 - 12.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
45 - 55
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Touronen
- Maiju Paldán
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan. Opiskelija osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa työryhmissä. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta. Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.
Sisältö (OJ)
Omien viestintätaitojen osaamisen määritteleminen, arvioiminen ja kehittymistavoitteiden asettaminen, tiimityöroolien tunnistaminen, asiantuntijakirjoitelman laatiminen, ammatillisiin viestintätilanteisiin tutustuminen ja niiden harjoittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Pystyy nimeämään oman osaamisensa piirteitä ryhmäviestijänä.
- Tunnistaa oman alansa tekstejä ja osaa nimetä ne.
- Osaa laatia suppean ongelmaperustaisen tekstin ohjeiden mukaan ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Osaa arvioida omaa osaamistaan ryhmän jäsenenä.
- Osaa laatia oman alansa tekstejä ohjeiden mukaisesti.
- Osaa laatia huolellisen ongelmaperustaisen tekstin ja referoida lähdetekstejä sujuvasti, mutta vielä mekaanisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Osaa nimetä kehittymisen kohteitaan ja keinoja itsensä kehittämiseksi ryhmäviestijänä.
- Osaa soveltaa oman alansa tekstilajeja ja kirjottamisen tapoja tilanteen mukaan.
- Osaa laatia ongelmaperustaisen tekstin, jossa hän osaa yhdistää lähteistä lainattuja ajatuksia omiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Aika ja paikka
Kirjoitusviestinnän osuus koko ryhmälle lähiopetuksena, luentotila ADA kevätlukukaudella perjantaisin 12.1. alkaen
Puheviestinnän osuus 8.3. alkaen lähiopetuksena kahdelle ryhmälle. Tarkempi aikataulu ja tila ilmoitetaan myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssiin ei kuulu tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman alan asiantuntijatekstien tuottaminen: numeerisesti arvioitava pienoistutkielma 2/3
Puhe-esitys 1/3
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Hyödynnetään mahdollisimman monipuolisia menetelmiä. Oppitunneilla puhutaan paljon: keskustellaan, pidetään puheita ja työskennellään pienryhmissä. Harjaannutetaan itse- ja vertaisarvioinnin taitoja. Oppituntien ulkopuolelle jää huomattava määrä tiedonhankintaa, tekstianalyysia ja suunnittelu- sekä kirjoitustyötä.
Oppimateriaalit
Opettaja linkittää oppimateriaalin Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen kurssi tarkoittaa 5 x 27 (= 135) tuntia opiskelijan työtä. Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti, pareittain ja pienryhmissä. Ammatilliseen viestintään kuuluva aikataulujen noudattaminen on hyvä pitää mielessä.
Sisällön jaksotus
Moodleen rakentuvan rungon mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole, mutta sen sijaan samanaikaisen fiktioprojektin hyödyntäminen .
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osannut tehdä kurssitehtäviä tai jättänyt muusta syystä niitä tekemättä tai
palauttamatta ja/tai hänellä on poissaoloja enemmän kuin 20 %.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- pystyy nimeämään oman osaamisensa piirteitä ryhmäviestijänä
- tunnistaa oman alansa tekstejä ja osaa nimetä ne
- osaa laatia TAMKin raportointiohjeiden mukaisen tekstin, jossa hyödyntää lähteitä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa arvioida ryhmäviestinnän taitojaan
- osaa laatia oman alansa tekstejä ohjeiden mukaisesti.
- osaa laatia huolitellun tekstin ja referoida lähdetekstejä sujuvasti, mutta
vielä mekaanisesti
- tekee tehtävänsä aikataulun mukaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa arvioida ryhmäviestinnän taitojaan sekä kehittää niitä
- osaa soveltaa oman alansa tekstilajeja ja kirjottamisen tapoja tilanteen mukaan
- osaa laatia tekstin, jossa hän osaa yhdistää lähteistä lainattuja ajatuksia
omiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja kieleltään erinomaiseksi kokonaisuudeksi oikean viittaustekniikan halliten.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 12.01.2022
Ajoitus
14.01.2022 - 13.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Markkula
- Mari Touronen
- Leena Mäkelä
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan sekä asettaa itselleen kehittymistavoitteet liittäen ne osaksi ammatillista kasvuaan. Opiskelija osaa toimia ja viestiä tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja monialaisissa työryhmissä. Opiskelija osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta. Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityöskentelyn periaatteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä ryhmätyötilanteissa. Opiskelija osaa kirjoittaa lähteisiin perustuvaa asiatekstiä.
Sisältö (OJ)
Omien viestintätaitojen osaamisen määritteleminen, arvioiminen ja kehittymistavoitteiden asettaminen, tiimityöroolien tunnistaminen, asiantuntijakirjoitelman laatiminen, ammatillisiin viestintätilanteisiin tutustuminen ja niiden harjoittelu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- Pystyy nimeämään oman osaamisensa piirteitä ryhmäviestijänä.
- Tunnistaa oman alansa tekstejä ja osaa nimetä ne.
- Osaa laatia suppean ongelmaperustaisen tekstin ohjeiden mukaan ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- Osaa arvioida omaa osaamistaan ryhmän jäsenenä.
- Osaa laatia oman alansa tekstejä ohjeiden mukaisesti.
- Osaa laatia huolellisen ongelmaperustaisen tekstin ja referoida lähdetekstejä sujuvasti, mutta vielä mekaanisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- Osaa nimetä kehittymisen kohteitaan ja keinoja itsensä kehittämiseksi ryhmäviestijänä.
- Osaa soveltaa oman alansa tekstilajeja ja kirjottamisen tapoja tilanteen mukaan.
- Osaa laatia ongelmaperustaisen tekstin, jossa hän osaa yhdistää lähteistä lainattuja ajatuksia omiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.
Aika ja paikka
Kirjoitusviestinnän osuus koko ryhmälle etäopetuksena Zoomissa kevätlukukaudella perjantaisin 14.1.alkaen.
Puheviestinnän osuus 18.3. alkaen lähiopetuksena kahdelle ryhmälle. Tarkempi aikataulu ja tila ilmoitetaan myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssiin ei kuulu tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oman alan asiantuntijatekstien tuottaminen: numeerisesti arvioitavana suppea asiantuntijaraportti 2/3
Puhe-esitys 1/3
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Hyödynnetään mahdollisimman monipuolisia menetelmiä. Oppitunneilla puhutaan paljon: keskustellaan, pidetään puheita ja työskennellään pienryhmissä. Harjaannutetaan itse- ja vertaisarvioinnin taitoja. Oppituntien ulkopuolelle jää huomattava määrä tiedonhankintaa, tekstianalyysia ja suunnittelu- sekä kirjoitustyötä.
Oppimateriaalit
Opettajan linkittää oppimateriaalin Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen kurssi tarkoittaa 5 x 27 (= 135) tuntia opiskelijan työtä. Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti, pareittain ja pienryhmissä. Ammatilliseen viestintään kuuluva aikataulujen noudattaminen on hyvä pitää mielessä.
Sisällön jaksotus
Moodleen rakentuvan rungon mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole, mutta sen sijaan samanaikaisen fiktioprojektin hyödyntäminen .
Kansainvälisyys
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osannut tehdä kurssitehtäviä tai jättänyt muusta syystä niitä tekemättä tai
palauttamatta ja/tai hänellä on poissaoloja enemmän kuin 20 %.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- pystyy nimeämään oman osaamisensa piirteitä ryhmäviestijänä
- tunnistaa oman alansa tekstejä ja osaa nimetä ne
- osaa laatia suppean ongelmaperustaisen tekstin ohjeiden mukaan ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa arvioida omaa osaamistaan ryhmän jäsenenä
- osaa laatia oman alansa tekstejä ohjeiden mukaisesti.
- osaa laatia huolellisen ongelmaperustaisen tekstin ja referoida lähdetekstejä sujuvasti, mutta
vielä mekaanisesti
- tekee tehtävänsä aikataulun mukaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa nimetä kehittymisen kohteitaan ja keinoja itsensä kehittämiseksi ryhmäviestijänä
- osaa soveltaa oman alansa tekstilajeja ja kirjottamisen tapoja tilanteen mukaan
- osaa laatia ongelmaperustaisen tekstin, jossa hän osaa yhdistää lähteistä lainattuja ajatuksia
omiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja kieleltään erinomaiseksi kokonaisuudeksi oikean viittaustekniikan halliten.