Siirry suoraan sisältöön

Kestävää hyvinvointia asiakkaalleLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00FT58

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 17.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 12.10.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 60

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Mika Kylänen
Vastuuhenkilö

Mika Kylänen

Ryhmät
  • 23RESTO
    Palveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö (OJ)

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus 21.8.-12.10.2023.
maanantaisin klo 12.30-16.00, luentomaanantait (lähiopetus TAMK)
tiistaisin klo 12.30-16.00, tiimityötiistait (tiimien työskentely itsenäisesti, lähityöskentelyyn varattu tilat TAMK)
torstaisin klo 9.00-11.00, sparraustorstait, tiimien ohjausta (etänä Zoomin välityksellä - myöhemmin vahvistuu, mitkä ohjauskerrat ovat TAMKilla lähi)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Vaaditut yksilö- ja tiimitehtävät on suoritettava opintojakson aikataulun puitteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

40% arvosanasta tulee alkuviikoille sijoittuvasta käsikirjasto-osuudesta, jossa on sekä yksilö- että tiimipanos (asteikko 0-5)

60% arvosanasta tulee viidelle viimeiselle viikolle sijoittuvasta palvelumuotoiluosuudesta, jossa tiimi arvioi ja mallintaa toimeksiantoon liittyvän palvelun. Lisäksi tähän osuuteen kuuluu itse- ja vertaisarviointi, joka tehdään yksilönä (asteikko 0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot - viikon teeman mukaiset luennot maanantaisin
Harjoitustehtävät - viikon teeman mukaan (tiedonhakua, käsikirjan tekoa Moodleen, paneelikeskustelu)
Tiimien ohjaus - viikon teeman mukaisesti
Yritysprojekti toimeksiantona - palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön tuplatimanttimallin mukaisesti (asiakasymmärrys, määrittely, ideointi ja mallinnus)

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana opettajien vinkit lähdemateriaaleista - lähdemateriaalia Moodlessa.
Vieraanvaraisuuteen, asiakaskokemukseen, hyvinvointiin ja kestävyyteen sekä palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus ja digitaaliset lähteet.
Opiskelijat tekevät myös itse tiedonhankintaa.
Esimerkkejä tarkoituksenmukaisesta kirjallisuudesta esim. palvelumuotoiluun liittyen:
Koivisto ym. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
Tuulaniemi 2011. Palvelumuotoilu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op.
1 op = 27h opiskelijan työtä
5 op = 135h opiskelijan työtä

Yhteinen kontaktiopetus ja ohjauskerrat = 48 h
Opiskelijan itsenäinen työskentely ja työskentely tiimin kanssa= 87h

Sisällön jaksotus

vko 34 Opintojakson toteutuksen esittely 21.8., tiimiytyminen, orientointiluennot (INFO)
vko 35 Vieraanvaraisuus ja asiakaskokemus
vko 36 Hyvinvointia kestävästi
vko 37-41 YRITYSTOIMEKSIANTO, PALVELUMUOTOILUN SOVELTAMINEN:
vko 37-38 Asiakasymmärryksen hankinta
vko 39 Kiteytys
vko 40 Ideointi
vko 41 Palvelun mallinnus, tiivistys ja esitys toimeksiantajalle 9.10., itse- ja vertaisarviointi 12.10.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään 17.8. mennessä. Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksototeutuksella sovelletaan palvelumuotoilua toimeksiannon mukaiseen yritysprojektiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus 21.8.-12.10.2023
maanantaisin klo 12.30-16.00 luentomaanantait (lähiopetus TAMK)
tiistaisin klo 12.30-16.00 tiimityötiistait (tiimien työskentely itsenäisesti, lähityöskentelyyn varattu tilat TAMK)
torstaisin klo 9.00-11.00 sparraustorstait, tiimien ohjausta (etänä Zoomin välityksellä - myöhemmin vahvistuu, mitkä ohjauskerrat ovat TAMKilla lähi)

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 19.08.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 13.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Mika Kylänen
  • Sanni Joukainen
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- tunnistaa vieraanvaraisuuden ja empatian merkityksen palveluliiketoiminnassa
- ymmärtää kestävän kehityksen tärkeyden, haasteet ja mahdollisuudet ammattialallaan
- osaa kuvata, arvioida ja visualisoida palvelua ja asiakkaan kokemusta
- osaa jäsentää hyvinvointia palvelun lisäarvotekijänä
- tunnistaa hyvinvoinnin luomisen ja palvelun toteuttamisen välisen yhteyden
- osaa huomioida hyvinvoinnin luomisen mahdollisuudet uusien palvelujen tuottamisessa

Sisältö (OJ)

MITÄ palveluosaaminen, vieraanvaraisuus ja empatia tarkoittavat palveluliiketoiminnassa?
MIKSI palveluliiketoiminnalla on yhä keskeisempi rooli hyvinvoinnin luomisessa?
MITEN voidaan huomioida kestävän kehityksen ja hyvinvoinnin ulottuvuudet ja merkitys vastuullisessa palveluliiketoiminnassa?
MITEN asiakkaan kokemusta ja palvelua voidaan arvioida ja mallintaa muotoiluajattelun menetelmin?
MIKSI restonomiopiskelijan kannattaa innostua jatkuvasta palvelu-, vastuullisuus- ja hyvinvointiosaamisen kehittämisestä?


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä kestävään ja vastuulliseen palveluliiketoimintaan liittyviä käsitteitä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet.
Opiskelija tuntee muotoiluajattelun ja sen menetelmiä restonomin näkökulmasta.
Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa jäsentää kestävään ja vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija osaa selittää asiakaskokemukseen ja hyvinvointiin liittyvät käsitteet yhdistäen ne palvelutoimintaan.
Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua ja valita sopivia menetelmiä sekä perustella valintojaan palvelutoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää kestävän ja vastuullisen hyvinvointia korostavan palveluliiketoiminnan kokonaisuuksia.
Opiskelija tunnistaa kestävyyden, hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen välisiä suhteita.
Opiskelija osaa analysoida ja vertailla asiakkaan kokemusta ja hyvinvoinnin luomista palvelutoiminnassa.
Opiskelija osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja luodessaan uudenlaista hyvinvointia tuottavaa palvelua.
Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa sekä tiimin vuorovaikutusta. Opiskelija osaa reflektoida omaa ja muiden työskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus 22.8.-13.10. 2022.
maanantaisin klo 12.30-16.00, luentomaanantait (lähiopetus TAMK)
tiistaisin klo 12.30-16.00, tiimityötiistait (tiimien työskentely itsenäisesti) (lähityöskentelyyn varattu tilat TAMK)
torstaisin klo 9.00-11.00, sparraustorstait, tiimien ohjausta (etänä Zoomin välityksellä - myöhemmin vahvistuu, mitkä ohjauskerrat ovat TAMKilla lähi)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Vaaditut yksilö- ja tiimitehtävät on suoritettava opintojakson aikataulun puitteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

40% arvosanasta tulee alkuviikoille sijoittuvasta käsikirjasto-osuudesta, jossa on sekä yksilö- että tiimipanos (asteikko 0-5)

60% arvosanasta tulee viidelle viimeiselle viikolle sijoittuvasta palvelumuotoiluosuudesta, jossa tiimi arvioi ja mallintaa toimeksiantoon liittyvän palvelun. Lisäksi tähän osuuteen kuuluu itse- ja vertaisarviointi, joka tehdään yksilönä (asteikko 0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot - viikon teeman mukaiset luennot maanantaisin
Harjoitustehtävät - viikon teeman mukaan (tiedonhakua, käsikirjan tekoa Moodleen, paneelikeskustelu)
Tiimien ohjaus - viikon teeman mukaisesti
Yritysprojekti toimeksiantona - palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön tuplatimanttimallin mukaisesti (asiakasymmärrys, määrittely, ideointi ja mallinnus)

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana opettajien vinkit lähdemateriaaleista - lähdemateriaalia Moodlessa.
Vieraanvaraisuuteen, asiakaskokemukseen, hyvinvointiin ja kestävyyteen sekä palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus ja digitaaliset lähteet.
Opiskelijat tekevät myös itse tiedonhankintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op.
1 op = 27h opiskelijan työtä
5 op = 135h opiskelijan työtä

Yhteinen kontaktiopetus ja ohjauskerrat = 48 h
Opiskelijan itsenäinen työskentely ja työskentely tiimin kanssa= 87h

Sisällön jaksotus

vko 34 Opintojakson toteutuksen esittely 22.8., tiimiytyminen, orientointiluennot (INFO)
vko 35 Vieraanvaraisuus ja asiakaskokemus
vko 36 Hyvinvointia kestävästi
vko 37-41 YRITYSTOIMEKSIANTO, PALVELUMUOTOILUN SOVELTAMINEN:
vko 37-38 Asiakasymmärryksen hankinta
vko 39 Kiteytys
vko 40 Ideointi
vko 41 Palvelun mallinnus, tiivistys ja esitys toimeksiantajalle 11.10.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään 18.8 mennessä. Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksototeutuksella sovelletaan palvelumuotoilua toimeksiannon mukaiseen yritysprojektiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus 22.8-13.10. 2022
maanantaisin klo 12.30-16.00 luentomaanantait (lähiopetus TAMK)
tiistaisin klo 12.30-16.00 tiimityötiistait (tiimien työskentely itsenäisesti, lähityöskentelyyn varattu tilat TAMK)
torstaisin klo 9.00-11.00 sparraustorstait, tiimien ohjausta (etänä Zoomin välityksellä - myöhemmin vahvistuu, mitkä ohjauskerrat ovat TAMKilla lähi)