Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FP23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 16.12.2024
Ajoitus
13.05.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ilmoittautumisaika
15.04.2023 - 30.07.2024
Ajoitus
15.05.2023 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
23OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2023
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
22OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Ari Jussila
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
21OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2021
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.