Ohjauksen filosofiset perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FP15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toimii eettisesti kestävästi ja opinto-ohjaajien eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii hyvän ohjauksen periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa arvojaan sekä ihmis- ja tietokäsitystään toimintansa taustalla
- arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta ohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti
- luo pohjan oman ohjausfilosofiansa rakentamiselle.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat hyvän ohjauksen periaatteet?
- Mitkä ovat ohjauksen arvot ja mihin ne perustuvat?
- Mitkä ovat ohjaajana toimimisen perusteet?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 20.06.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toimii eettisesti kestävästi ja opinto-ohjaajien eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii hyvän ohjauksen periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa arvojaan sekä ihmis- ja tietokäsitystään toimintansa taustalla
- arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta ohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti
- luo pohjan oman ohjausfilosofiansa rakentamiselle.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat hyvän ohjauksen periaatteet?
- Mitkä ovat ohjauksen arvot ja mihin ne perustuvat?
- Mitkä ovat ohjaajana toimimisen perusteet?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
01.05.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Ari Jussila
Ryhmät
-
23OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2023
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toimii eettisesti kestävästi ja opinto-ohjaajien eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii hyvän ohjauksen periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa arvojaan sekä ihmis- ja tietokäsitystään toimintansa taustalla
- arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta ohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti
- luo pohjan oman ohjausfilosofiansa rakentamiselle.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat hyvän ohjauksen periaatteet?
- Mitkä ovat ohjauksen arvot ja mihin ne perustuvat?
- Mitkä ovat ohjaajana toimimisen perusteet?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Ilmoittautumisaika
01.05.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 30.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Ari Jussila
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
22OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toimii eettisesti kestävästi ja opinto-ohjaajien eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii hyvän ohjauksen periaatteiden mukaisesti
- tunnistaa arvojaan sekä ihmis- ja tietokäsitystään toimintansa taustalla
- arvioi omia arvolähtökohtiaan ja niiden vaikutusta ohjaustyön toteuttamiseen eettisten periaatteiden mukaisesti
- luo pohjan oman ohjausfilosofiansa rakentamiselle.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat hyvän ohjauksen periaatteet?
- Mitkä ovat ohjauksen arvot ja mihin ne perustuvat?
- Mitkä ovat ohjaajana toimimisen perusteet?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.