Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00FP23

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 16.12.2024

Ajoitus

13.05.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Vastuuhenkilö

Outi Rantanen

Ryhmät
  • 24OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Ilmoittautumisaika

15.04.2023 - 30.07.2024

Ajoitus

15.05.2023 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Vastuuhenkilö

Outi Rantanen

Ryhmät
  • 23OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2023

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
Ryhmät
  • 22OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2022

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tarja Juurakko-Koskinen
  • Outi Rantanen
  • Ari Jussila
Vastuuhenkilö

Outi Rantanen

Ryhmät
  • 21OPO
    Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2021

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- arvioi ennakointiraporttien ja -selvitysten perusteella omaa ohjaustyötään ja sen tulevaisuutta
- osallistuu tulevaisuuden työelämästä käytäviin keskusteluihin ja tekee niiden perusteella johtopäätöksiä ohjauksen tueksi
- hyödyntää mediaa monipuolisesti ja kriittisesti
- tietää ja ymmärtää ennakoinnin merkityksen tulevaisuusorientoituneessa ohjauksessa
- pitää opiskelijan tulevaisuuden ratkaisujen tukemista ohjauksen lähtökohtana
- tietää ja ymmärtää tutkimustiedon merkityksen ja hyödyntää sitä
- arvioi koulutuksen ja ohjauksen kehityksen sekä ajankohtaisten asioiden vaikutuksia omaan työhönsä
- toimii ohjauksen näkökulmasta oman organisaationsa kehittäjänä ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osallistuu ohjaukseen ja koulutukseen liittyvään keskusteluun sekä tuottaa laadukasta materiaalia kehittävää työotetta käyttäen.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä on ennakoinnin merkitys ohjauksessa?
- Mitä ennakoinnin keinoja ohjaaja voi hyödyntää?
- Mitä on tulevaisuusohjaus?
- Miksi tietoon on suhtauduttava kriittisesti?
- Miten ohjauksessa hyödynnetään tutkimustietoa?
- Miten ohjaustoimintaa arvioidaan ja kehitetään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa

Kansainvälisyys

ei ennalta sovittua tähän toteutukseen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.