Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus: 21OPKOO
Tunnus: 21OPKOO
Kuvaus
Ammatillisessa opinto-ohjaajankoulutuksessa painotetaan opiskelijan omaa aktiivisuutta, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä. Koulutuksessa keskitytään ohjauksen perustaan, ohjauksen konteksteihin sekä kehittämiseen ja kehittymiseen. Opintojen toteutuksen näkökulmia ovat henkilökohtaisuus, ohjauksellisuus, autenttisuus, yhteistoiminnallisuus ja muovautuvuus. Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina. Ammatilliset opinto-ohjaajat sijoittuvat työelämässä monipuolisiin koulutusalan tehtäviin opinto-ohjaajina, opettajina ja ohjauksen asiantuntijoina.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21OPKOO-1001 |
Ohjauksen perusta
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||
1L00FP15 | Ohjauksen filosofiset perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
1L00FP16 | Ura- ja ohjausteoriat | 5 | 3.3 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |
1L00FP17 | Kohtaamisosaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
1L00FP18 | Ohjausosaaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 |
21OPKOO-1002 |
Ohjauksen kontekstit
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||
1L00FP19 | Organisaatio- ja verkosto-osaaminen | 5 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 3.3 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |
1L00FP20 | Ohjausta ohjaavat säädökset | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
1L00FO67 | Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
1L00FP22 | Ohjaus eri ympäristöissä | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||
21OPKOO-1003 |
Opinto-ohjaaja kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||
1L00FP23 | Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||
1L00FP24 | Opinto-ohjauksen osaamista syventävät ja laajentavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
21OPKOO-1004 |
Ammatillisena opinto-ohjaajana kasvu ja kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||
1L00FP25 | Kehittymisosaaminen | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 |
Yhteensä | 60 | 30 | 30 | 30 | 30 | 13 | 17.2 | 14.7 | 15.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AOKK
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Ammattipedagogiset opinnot |
Ohjausosaaminen |
Organisaatio- ja verkosto-osaaminen |
Ohjausta ohjaavat säädökset |
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana |
Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen |
Kasvatustieteelliset perusopinnot |
Ohjauksen filosofiset perusteet |
Ura- ja ohjausteoriat |
Kohtaamisosaaminen |
Muut opinnot |
Opinto-ohjauksen osaamista syventävät ja laajentavat opinnot |
Opetusharjoittelu |
Ohjaus eri ympäristöissä |
Kehittymisosaaminen |
Luokittelemattomat |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.
Ekologinen kestävyys
Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos). |
Ohjauksen filosofiset perusteet |
Ura- ja ohjausteoriat |
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana |
Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen |
Kulttuurinen kestävyys
Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen. |
Ohjauksen filosofiset perusteet |
Ura- ja ohjausteoriat |
Kohtaamisosaaminen |
Ohjausosaaminen |
Ohjausta ohjaavat säädökset |
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana |
Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen |
Sosiaalinen kestävyys
Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun. |
Ohjauksen filosofiset perusteet |
Ura- ja ohjausteoriat |
Kohtaamisosaaminen |
Ohjausosaaminen |
Organisaatio- ja verkosto-osaaminen |
Ohjausta ohjaavat säädökset |
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana |
Ohjaus eri ympäristöissä |
Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen |
Opinto-ohjauksen osaamista syventävät ja laajentavat opinnot |
Kehittymisosaaminen |
Taloudellinen kestävyys
Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä. |
Organisaatio- ja verkosto-osaaminen |
Ohjausta ohjaavat säädökset |
Ohjaus eri ympäristöissä |
Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen |
Tulevaisuusorientaatio
Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena. |
Ura- ja ohjausteoriat |
Kohtaamisosaaminen |
Ohjausosaaminen |
Organisaatio- ja verkosto-osaaminen |
Ohjausta ohjaavat säädökset |
Ohjaus eri ympäristöissä |
Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen |
Opinto-ohjauksen osaamista syventävät ja laajentavat opinnot |
Kehittymisosaaminen |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
21OPKOO-1001 |
Ohjauksen perusta
(Valitaan kaikki) |
20 |
1L00FP15 | Ohjauksen filosofiset perusteet | 5 |
1L00FP16 | Ura- ja ohjausteoriat | 5 |
1L00FP17 | Kohtaamisosaaminen | 5 |
1L00FP18 | Ohjausosaaminen | 5 |
21OPKOO-1002 |
Ohjauksen kontekstit
(Valitaan kaikki) |
20 |
1L00FP19 | Organisaatio- ja verkosto-osaaminen | 5 |
1L00FP20 | Ohjausta ohjaavat säädökset | 5 |
1L00FO67 | Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana | 5 |
1L00FP22 | Ohjaus eri ympäristöissä | 5 |
21OPKOO-1003 |
Opinto-ohjaaja kehittäjänä
(Valitaan kaikki) |
10 |
1L00FP23 | Tulevaisuusorientaatio, ennakointi- ja kehittämisosaaminen | 5 |
1L00FP24 | Opinto-ohjauksen osaamista syventävät ja laajentavat opinnot | 5 |
21OPKOO-1004 |
Ammatillisena opinto-ohjaajana kasvu ja kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
1L00FP25 | Kehittymisosaaminen | 10 |