Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden oppiminen ja koulutusLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00FO84

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Ilmoittautumisaika

23.08.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 24.02.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Hanna Teräs
  • Päivi Lehtonen
  • Katariina Hakala
  • Eveliina Asikainen
  • Annukka Tapani
Vastuuhenkilö

Päivi Lehtonen

Ryhmät
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Kolmas periodi 2023
Opetus verkossa (ZOOM-linkki ilmoitetaan Moodlessa)
Aloitus keskiviikkona 18.1.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa ​
* taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä​
* soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään​
* edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
* suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin​
* toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria. ​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: ONLINE

Verkkoluennot, verkko-opiskelu Moodle-oppimisympäristössä, yksilölliset ja ryhmätehtävät, vaikuttava teko ja posteri ryhmätyönä

Oppimateriaalit

Julkaistaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot / webinaarit 18 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely 115 h

Sisällön jaksotus

Keskiviikko18.1. klo 16-20 Opintojakson aloitus, opintojakson työskentelytavat - tulevaisuustyöskentely - vaikuttavan teon ja sen raportoinnin pohjustaminen​. Näkökulmia tulevaisuuden oppimiseen ja koulutukseen: Kouluttajien puheenvuoroja.
-Webinaarien välillä vaikuttavan teon ideointia pienryhmissä.
Torstai 19.1. klo 16-20 Näkökulmia tulevaisuuden oppimiseen ja koulutukseen: Kouluttajien puheenvuoroja. Kestävän kehityksen osaamiset ja tulevaisuuden työelämä - tuutorryhmissä vaikuttavan teon aloituksen ohjausta - vaikuttava ja osallisuuteen kutsuva teko
-Webinaarien välillä vaikuttavan teon alustavat suunnitelmat Moodleen.
Torstai 26.1. klo 16-19 Turvallisuus - ja hyvinvointialustukset
-Webinaarien välillä vertaispalautteet suunnitelmista.
Keskiviikko 1.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)
-Vaikuttavan teon toteutus
Keskiviikko 8.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)
-Vaikuttavan teon toteutus
Keskiviikko 15.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)​
-Vaikuttavan teon toteutus, posterin palautus Moodleen
Keskiviikko 22.2. klo 16-20 Posterinäyttely eli vaikuttavan teon kuvaus posterina​; Vaikuttavien tekojen posterien kommentointi​
-Arviointilomakkeen palautus Moodleen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ota yhteys opintojakson vastaavaan kouluttajaan Päivi Lehtoseen.

Kansainvälisyys

Kv-yhteyksiä voi muodostua opiskelijoiden pedagogisesti vaikuttavien tekojen kautta.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija​
- on suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti​
- osallistuu aktiivisesti ja muita tukien ryhmässä toimimiseen​
- osoittaa vaikuttavassa teossa perehtyneensä kaikkiin opintojakson aihealueisiin ja yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa​
-noudattaa TAMKin kirjallisen työn raportoinnin ohjetta.​

Ilmoittautumisaika

29.08.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 14.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
  • Eveliina Asikainen
Vastuuhenkilö

Eveliina Asikainen

Ryhmät
  • 22E2
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
  • 22E1
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Third pediod 2023
The exact times and dates will be announced later.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

No exams

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The student shows meeting the course objective through a pedagogically influential act. In the act he or she performs capability to
* provide theoretical background for the influential act by referring to global trends and future scenarios
* apply the principles of Sustainable Development in his/her work and working community
* promote individual and collective wellbeing and safety in an educational institution
* plan appropciate ways of working in changing educational environments
* act as a active member of occupational culture of his/her work place.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures, group works, onllne studying, individual assignments

Oppimateriaalit

To be published in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lectures and webinars 16 hrs
Independent study and group work 119 hrs

Sisällön jaksotus

To be published by the end of 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

The student can perform his/her competences through future oriented pedgogical projects working projects in an educational institution. The student first discusses with his/her tutor teacher, who assesses the possibilites for meeting the learning objectives of the whole course.

Kansainvälisyys

International co-operation is established throught hte students' influencial acts.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Criteria for meeting the learning objectives
* the student has carried out the assignments approvedly
* the student has participated actively and supportively in the group work
* shows familirization to all the themes of the course through the influential act and combines theoretical knowledge to his / her experinces and observations
Reports according to the TAMK reporting guidelines

Ilmoittautumisaika

19.05.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 250

Opettaja
  • Hanna Teräs
  • Päivi Lehtonen
  • Katariina Hakala
  • Eveliina Asikainen
  • Annukka Tapani
Vastuuhenkilö

Päivi Lehtonen

Ryhmät
  • 21OPKOU
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Kolmas periodi 2022
Opetus verkossa (ZOOM) perjantaisin klo 12-16 (ei joka perjantai)
Aloitus 14.1.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on pedagogisesti vaikuttava teko, jossa hän osoittaa osaavansa ​
* taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä​
* soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään​
* edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
* suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin​
* toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria. ​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, verkko-opiskelu, yksilölliset tehtävät

Oppimateriaalit

Julkaistaan Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot / webinaarit 16 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely 117 h

Sisällön jaksotus

Viikko 2 perjantai 14.1. klo 12-16 Opintojakson aloitus + tulevaisuustyöskentely + vaikuttavan teon pohjustaminen​
Viikko 3 21.1. klo 12-16 Kestävän kehityksen osaamiset ja tulevaisuuden työelämä + tuutorryhmissä vaikuttavan teon aloituksen ohjausta - vaikuttava ja osallisuuteen kutsuva teko
Viikko 4 28.1. klo 12-16 Turvallisuus - ja hyvinvointialustukset
Viikko 5 4.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon suunnitelman palautus ryhmissä palautteet vaikuttavista teoista; Johtaminen, tulevaisuus ja pedagogiikka -alustus​
Viikko 6 11.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon työstämistä (drop in paja ohjaukseen); vertaispalautteet suunnitelmista
Viikko 7 18.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon työstämistä (drop in paja ohjaukseen)​
Viikko 8 25.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon raportointi + tiivistelmä (posterina)​; Vaikuttavien tekojen posterien kommentointi​

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson osaaminen on mahdollista osoittaa aiemmalla osaamisella. Opiskelija keskustelee ensin opettajatuutorin kanssa, joka arvioi, onko osaamisen osoittamista mahdollista hakea. Osaamisen osoittamiseen tarvitaan aiempaa pedagogista kehittämistyötä oppilaitosympäristössä. Opintojaksosta ei tehdä osittaisia hyväksilukuja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluvat pedagogisesti vaikuttavat teot tehdään mahdollisimman suuressa määrin oppilaitoksissa.

Kansainvälisyys

Kv-yhteydet muodostuvat opiskeljoiden pedagogisesti vaikuttavien tekojen kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Päivi Lehtonen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija​
On suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti​
Osallistuu aktiivisesti ja muita tukien ryhmässä toimimiseen​
Osoittaa vaikuttavassa teossa perehtyneensä kaikkiin opintojakson aihealueisiin ja yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa​
Noudattaa TAMKin kirjallisen työn raportoinnin ohjetta.​

Ilmoittautumisaika

19.05.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Eveliina Asikainen
Vastuuhenkilö

Eveliina Asikainen

Ryhmät
  • 21E2
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
  • 21E1
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Third pediod 2022
Contact sessions online on Tuesdays at 15-17: 18th and 25th Jan, 15th Feb and 9th March (final feedback)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

No exams

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The student shows thath she/he meets the course objective through an influential pedagogical act. In the act he or she performs capability to
* provide theoretical background for the influential act by referring to global trends and future scenarios
* apply the principles of Sustainable Development in his/her work and working community
* promote individual and collective wellbeing and safety in an educational institution
* plan appropciate ways of working in changing educational environments
* act as a active member of occupational culture of his/her work place.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lectures, group works, onlne studying, individual assignments

Oppimateriaalit

To be published in Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lectures and webinars 8 hrs
Independent study and group work 125 hrs

Sisällön jaksotus

18th Jan 15-17 (EET) Introduction to the course - futures thinking - introduction to the influential act
25th Jan 15-17 Sustainble development competences and the future of work, group work on initialising the influential act
Week 5 self study and well-being in the
Week 6 self study on leadership, future and pedagocy - returning the plan for influential act
15th Feb feed-forward session and coaching on actualising the pedagogically influential act
Week 8 actualising the pedagogically influential act
Week 9 sharing results and getting peer feed back

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

The student can perform his/her competences through future oriented pedgogical projects working projects in an educational institution. The student first discusses with his/her tutor teacher, who assesses the possibilites for meeting the learning objectives of the whole course.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

The pedagogically influencial acts of students are realized in true settings of educational institutions as much as possible.

Kansainvälisyys

International co-operation is established throught hte students' influencial acts

Lisätietoja opiskelijoille

Eveliina Asikainen
eveliina.asikainen@tuni.fi

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Criteria for meeting the learning objectives
* the student has carried out the assignments approvedly
* the student has participated actively and supportively in the group work
* shows familirization to all the themes of the course through the influential act and combines theoretical knowledge to his / her experinces and observations
Reports according to the TAMK reporting guidelines