Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen opettajankoulutus: 22OPKOU

Tunnus: 23OPKOU

Kesto:
1 vuotta (60 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2022

Kuvaus

Ammatillisen opettajan tehtävässä tarvittava osaaminen on vaativaa asiantuntija-osaamista, jossa yhdistyvät oman ammatti- tai opintoalan syvällinen osaaminen sekä laaja-alainen pedagoginen osaaminen. Tehtävässä korostuvat rinnakkaisina itsenäinen, yhteisöllinen ja verkostomainen työskentely, pedagogisten ratkaisujen ja oppimisympäristöjen tutkimusperustainen kehittäminen ja monimutkaisten yhteiskunnallisten, ammattipedagogisten ja ammattialakohtaisten ilmiöiden analysointi opettajan työn lähtökohtana. Koulutus antaa valmiuksia kestävän koulutuksen ja oppimisen edistämiseen.

Osaamisperustainen opettajankoulutus perustuu opettajaopiskelijan aikaisemman osaamisen tunnistamiseen, tarvittavan osaamisen kehittämiseen ja koulutusprosessin aikaiseen jatkuvaan arviointiin. Opintojaksojen osaamistavoitteet ja niistä johdetut arviointikriteerit määrittävät opettajaopiskelijan henkilökohtaisia tavoitteita ja oppimisaktiviteetteja. Opettajaopiskelijan osaaminen rakentuu yksilöllisesti ja monin eri tavoin. Ammatillisen opettajankoulutuksen keskeisinä oppimis- ja arviointiympäristöinä toimivat opettajaopiskelijan työ- ja toimintaympäristöt sekä opettajakorkeakoulun järjestämä opetus, ohjaus ja digitaaliset resurssit. Ammatilliseksi opettajaksi kasvuun ja kehitykseen kuuluu osaamistavoitteiden saavuttamisen lisäksi oman opettajaidentiteetin pohdinta ja rakentaminen sekä oman kehityspotentiaalin ja innovatiivisuuden löytäminen.

Ammatilliseen opettajankoulutukseen kuuluu kasvatustieteen opintoja, ammattipedagogiikan opintoja, harjoittelua ja muita opintoja. Koulutuksen pedagogisena mallina on osallistava pedagogiikka.Osallistavassa pedagogiikassa korostuvat opiskelijan omat lähtökohdat ja tavoitteet. Ammatillisessa opettajankoulutuksessa käytettävät pedagogiset menetelmät mahdollistavat yhteisöllisen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn vertaisryhmissä. Oppimisaktiviteeteissa opettajuuden ja oppimisen ilmiöitä tarkastellaan monialaisesti ja monitieteisesti, ja opettajaopiskelijat osallistuvat oppimisaktiviteettien muotoilemiseen.

Ammatillinen opettajankoulutus on monimuotokoulutusta. Se on mahdollista suorittaa verkkopainotteisesti ja oman työn ohella. Koulutuksen voi suorittaa osittain englannin kielellä ja harjoittelun voi suorittaa kansainvälisessä ympäristössä.

Ammatillinen opettajankoulutus antaa pedagogisen kelpoisuuden toimia opettajana ammatillisen toisen asteen oppilaitoksissa,ammattikorkeakouluissa, vapaassa sivistystyössä sekä yleissivistävässä koulutuksessa. Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista (1129/2014).

Opintojen suorittaminen antaa henkilölle oikeuden käyttää lyhennettä AmO (ammatillinen opettaja).

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Pedagogiseen asiantuntijuuteen oppimisessa korostuvat laajat, opettajan työstä nousevat ilmiöt ja teemat, joita on opetussuunnitelmassa koottu opintokokonaisuuksiksi ja –jaksoiksi. Opetussuunnitelman painopisteitä on laadittu verkostoyhteistyössä, jossa on ollut mukana ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen henkilöstöä, TAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun alumneja, opiskelijoita ja muita sidosryhmiä. Lisäksi opintokokonaisuuksissa ja -jaksoissa näkyvät ammattikasvatuksellinen ja kasvatustieteellinen tutkimus, tulevaisuusorientaatio ja koulutusta määrittävät säädökset.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 Syksy 2022 Kevät 2023 1. / 2022 2. / 2022 3. / 2023 4. / 2023
23OPKOU-1001
Opettaja oppimisen ohjaajana

(Valitaan kaikki )

20
1L00FO37 Oppimisprosessin muotoilu 5 5 5 5
1L00FO80 Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa 5 5 5 5
1L00FO81 Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki 5 5 5 5
1L00GB99 Arviointi ja henkilökohtaistaminen 5
23OPKOU-1002
Ammatillisen opettajan toimintaympäristöt

(Valitaan kaikki )

10
1L00FO82 Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt 5 5 5 5
1L00GC00 Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana 5
23OPKOU-1003
Opettaja kehittäjänä

(Valitaan kaikki )

5
23OPKOU-1004
Valinnaiset pedagogiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
1L00FP99 Valinnainen pedagoginen opintojakso 5
23OPKOU-1005
Kasvatustieteelliset perusopinnot

(Valitaan kaikki )

10
1L00FO86 Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet 5 5 5 5
1L00FO87 Kasvatustiede ja työelämä 5 5 5 5
23OPKOU-1006
Ammatillisena opettajana kasvu ja kehittyminen

(Valitaan kaikki )

15
1L00FO88 HOPS ja portfolio 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
1L00FO89 Harjoittelu 10 10 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5
Yhteensä 60 45 22.5 22.5 13.8 8.8 13.8 8.8

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

TAMKin yhteiset osaamiset

Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?

Eettinen osaaminen

Opiskelija

- ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista

- toimii kaikessa yleisten ja oman alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään

- soveltaa yhdenvertaisuuden periaatteita

- soveltaa globaalin vastuun periaatteita

- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen.

Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa
Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Kasvatustiede ja työelämä
HOPS ja portfolio
Harjoittelu
Innovaatio-osaaminen

Opiskelija

- osaa havainnoida ja analysoida toimintaympäristöä

- osaa kyseenalaistaa ja uudistaa vallitsevia toimintatapoja

- osaa soveltaa erilaisia ideoinnin ja ongelmanratkaisun keinoja yksin ja ryhmissä

- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen tietoa ja menetelmiä monialaisissa työryhmissä

- osaa antaa oman asiantuntemuksensa muiden käyttöön ja hyödyntää muiden asiantuntemusta

- osaa suunnata oma työtään siten, että se edistää taloudellisesti kannattavia ja/tai hyvinvointia lisääviä ratkaisuja.

Oppimisprosessin muotoilu
Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa
Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Kasvatustiede ja työelämä
HOPS ja portfolio
Harjoittelu
Kansainvälisyysosaaminen

Opiskelija

- osaa viestiä eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa, hallitsee oman alansa työtehtävissä tarvittavan kielitaidon

- suhtautuu työskentelyyn monikulttuurisessa ympäristössä ennakkoluulottomasti ja avoimesti

- seuraa aktiivisesti alansa kansainvälistä kehitystä ja ymmärtää sen vaikutukset ja mahdollisuudet

Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa
HOPS ja portfolio
Harjoittelu
Oppimisen taidot

Opiskelija

- osaa arvioida ja kehittää oppimistapojaan

- osaa henkilökohtaisen tiedonmuodostusprosessinsa avulla kehittää omaa osaamistaan

- osaa hankkia, arvioida käsitellä ja soveltaa tietoa reflektiota ja kriittistä reflektiota hyödyntäen

- kykenee oppimaan ryhmässä ja edistämään ryhmässä tapahtuvaa oppimista.

Oppimisprosessin muotoilu
Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa
Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Kasvatustiede ja työelämä
HOPS ja portfolio
Harjoittelu
Työyhteisöosaaminen

Opiskelija

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia

- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa

- osaa hyödyntää tieto- ja viestintä-tekniikkaa oman alansa tehtävissä

- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa

- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa

- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä

- omaa valmiuksia yrittäjyyteen.

Oppimisprosessin muotoilu
Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa
Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt
Kasvatustiede ja työelämä
HOPS ja portfolio
Harjoittelu
Luokittelemattomat
Arviointi ja henkilökohtaistaminen
Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana
Valinnainen pedagoginen opintojakso

Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely

Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.

Ekologinen kestävyys

Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos).

Oppimisprosessin muotoilu
Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki
Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt
Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana
Harjoittelu
Kulttuurinen kestävyys

Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen.

Oppimisprosessin muotoilu
Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa
Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki
Arviointi ja henkilökohtaistaminen
Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt
Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Kasvatustiede ja työelämä
HOPS ja portfolio
Harjoittelu
Sosiaalinen kestävyys

Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun.

Oppimisprosessin muotoilu
Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa
Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki
Arviointi ja henkilökohtaistaminen
Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt
Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana
Valinnainen pedagoginen opintojakso
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Kasvatustiede ja työelämä
HOPS ja portfolio
Harjoittelu
Taloudellinen kestävyys

Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä.

Oppimisprosessin muotoilu
Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki
Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana
Harjoittelu
Tulevaisuusorientaatio

Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena.

Oppimisprosessin muotoilu
Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa
Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki
Arviointi ja henkilökohtaistaminen
Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt
Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana
Valinnainen pedagoginen opintojakso
Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet
Kasvatustiede ja työelämä
HOPS ja portfolio
Harjoittelu
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
23OPKOU-1001
Opettaja oppimisen ohjaajana

(Valitaan kaikki)

20
1L00FO37 Oppimisprosessin muotoilu 5
1L00FO80 Opetus- ja ohjausmenetelmät ammatillisessa koulutuksessa 5
1L00FO81 Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki 5
1L00GB99 Arviointi ja henkilökohtaistaminen 5
23OPKOU-1002
Ammatillisen opettajan toimintaympäristöt

(Valitaan kaikki)

10
1L00FO82 Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt 5
1L00GC00 Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijana 5
23OPKOU-1003
Opettaja kehittäjänä

(Valitaan kaikki)

5
23OPKOU-1004
Valinnaiset pedagogiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
1L00FP99 Valinnainen pedagoginen opintojakso 5
23OPKOU-1005
Kasvatustieteelliset perusopinnot

(Valitaan kaikki)

10
1L00FO86 Kasvatustiede ja kasvatuksen perusteet 5
1L00FO87 Kasvatustiede ja työelämä 5
23OPKOU-1006
Ammatillisena opettajana kasvu ja kehittyminen

(Valitaan kaikki)

15
1L00FO88 HOPS ja portfolio 5
1L00FO89 Harjoittelu 10