Oppimisympäristöt ja toimintakulttuuritLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00ET86
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- pystyy käsitteellistämään oppimisympäristöihin liittyviä havaintojaan ja arvioimaan niitä
- arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- arvioi erilaisten toimintaympäristöjen merkitystä opiskelijoiden oppimisen ja ohjaamisen näkökulmasta
- analysoi teoreettisia käsitteitä käyttäen, millaista viestintää oppilaitoksen käytänteissä esiintyy
- osaa käyttää eri viestintäkanavia ja työkaluja ja arvioida niitä pedagogisesta näkökulmasta.
Sisältö
Oppimisympäristö voidaan ymmärtää paikaksi, tilaksi, yhteisöksi tai toimintakäytännöksi, jossa opitaan toimimaan, ymmärtämään uusia asioita tai arvioimaan ja ratkaisemaan erilaisia tilanteita ja ongelmia.
Organisaatioiden toimintakulttuuri rakentuu toimintaa ja käyttäytymistä ohjaavista malleista sekä virallisista ja epävirallisista säännöistä, arvoista ja periaatteista. Oppilaitoksen julkilausuttu toimintakulttuuri ja toteutuva toimintakulttuuri eivät välttämättä aina vastaa toisiaan. Kohdistamalla huomio toimintakulttuuriin voidaan vaikuttaa oppimiseen, ohjaamiseen ja myös koko yhteisön toiminnan kehittämiseen.
Ydinkysymyksiä:
Miten erilaisia toimintaympäristöjä voi arvioida ja muuttaa oppimisympäristöiksi?
Millainen on autenttinen, konstruktivistinen, inklusiivinen ja monenlaista oppimista tukeva oppimisympäristö?
Millaisia hyvinvointia edistäviä tekijöitä kuuluu hyvään oppimisympäristöön?
Miten oppilaitoksen pedagogista ja inklusiivista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
Millaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
Mikä on piilo-opetussuunnitelma, ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri, ja miten se suuntaa opettajan työtä?
Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
Miten oppilaitoksen toimintakulttuurissa on huomioitu kestävä kehitys?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Lisätiedot
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.